Mag een externe administrateur van een VVE ook voorzitter zijn van de VVE?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wettelijk is er geen verbod maar dat soort functiecombinaties is onwenselijk. Het bestuur van een VVE is de partij die overeenkomsten sluit met allerlei onderhoudsbedrijven en bijv. ook met een administratiekantoor. Dat gebeurt als het goed is op basis van offertes. De schijn van "vriendjespolitiek" dringt zich wel op als de uitgekozen administrateur toevallig ook de voorzitter is. Bovendien ontstaan er spanningen in het bestuur als collega-bestuursleden niet tevreden zijn over de kwaliteit van de administratie. Van een 'gewone' externe tegenpartij neem je dan gemakkelijker afscheid dan wanneer die tegenpartij toevallig ook je collega-bestuurslid is.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een administrateur (hoofd administratie) is iemand die beroepsmatig de (financiële) administratie bijhoudt voor een bedrijf, een vereniging of een stichting.
De Vergadering van Eigenaren kiest zelf hun Voorzitter. Dat mag iemand van buiten de vereniging zijn, dus ook een externe administrateur mits deze gekozen en geaccepteerd is door de vergadering van eigenaren.