Kun je als NV aansprakelijkheid uitsluiten ten opzichte van andere retailers als je het volgende als claim zet?

“Wij stellen ons niet aansprakelijk voor gezondheidsschade door oorzaken in het productieproces van onze toeleveranciers”.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
6 jaar geleden
Dit heb je gisteren ook al gevraagd: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/625583/nv-aansprakelijkheid-uitsluiten-ten-opzichte#c2009976
Computoon
6 jaar geleden
Ik dacht al... de vraag kwam me zo bekend voor.
Computoon
6 jaar geleden
Ah nee... ik zie het al. Bij de vorige vraag ging het om consumenten. Nu om 'andere retailers'.
TurfGraver
6 jaar geleden
Zelfde antwoord. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hetzelfde antwoord als gisteren?
TurfGraver
6 jaar geleden
Ja.
Vervang consument met klant (van de NV).
Ook de NV mag zijn leverancier aansprakelijk stellen.
Van die verantwoordelijkheid mag een bedrijf (leverancier) zich niet uitsluiten.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik zie het verschil in vragen. @NielsUkuijpers vanwaar deze vragen? Ben je dit in de praktijk tegengekomen?

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. De NV blijft bij retailers aansprakelijk voor de door haar geleverde producten.

Retailers kunnen bescherming verkrijgen via de zogenaamde ‘reflexwerking’ van boek 6 artikel 236 BW en boek 6 artikel 237 BW. Deze artikelen, hoewel geschreven voor consumenten, worden als het ware gereflecteerd of weerspiegeld op ondernemers. Een opening hiervoor biedt boek 6 artikel 248 lid 2 BW, waar staat dat overeenkomsten worden beheerst door redelijkheid en billijkheid.
Zie ook boek 6 artikel 233a BW, waar staat dat een beding in algemene voorwaarden dat onredelijk bezwarend is, vernietigbaar is. Door de reflexwerking is in veel gevallen een beding dat voor een consument onredelijk bezwarend is, ook voor een ondernemer onredelijk bezwarend.

Of van reflexwerking sprake is, hangt wel af van het feit of het gaat om een kleine of een grote onderneming. Kleine zelfstandigen die sterk lijken op een consument kunnen in de regel profiteren van de reflexwerking. Anders ligt het bij grote bedrijven, die eigen juristen of advocaten kunnen inzetten om hun risico’s te beheersen. Bij dergelijke grote partijen zal reflexwerking niet snel aan de orde zijn.
SimonV
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Aanvulling: Een grote retailer/inkoper heeft niet alleen juristen, maar ook een eigen keuringsdienst en auditteams. Die gaan desnoods op pad om zelf vast te stellen of de toeleveranciers en de inkoop/inkeuringsafdeling van de NV eigenlijk hun werk wel doen.