Sharon Dijksma heeft samen met Deense en Duitse collega's een dierenwelzijnstop gepresenteerd. Is het al bekend wanneer die ingaat?

De Dierenbescherming en het LTO hebben laatst een dierenwelzijnstop gepresenteerd, die Sharon Dijksma samen met Duitse en Deense collega's heeft samengesteld. Het doel is vooral om het dierenwelzijn in Europa te verbeteren. (Zie ook dit bericht: http://www.lto.nl/pers/persberichten/10855846%2FPlan-van-Aanpak-Dierenbescherming-en-LTO-Nederland-verbeteren-dierenwelzijn ). Ik weet dat het misschien een hele domme vraag is, maar wanneer gaan die maatregelen dan in? Want dat is mij eerlijk gezegd nog totaal niet duidelijk. Of is daar ook nog niks over bekend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je hebt het persbericht verkeerd gelezen.

Sharon Dijksma heeft (samen met haar Duitse en Deense collega's) een top, een bijeenkomst, georganiseerd, niet gepresenteerd.

De Dierenbescherming en LTO Nederland hebben tijdens die top, op 14 december 2014, een vijftal standpunten gepresenteerd om het welzijn van dieren binnen Europa te verbeteren.

De vijf standpunten zijn:

1. Markt laten sturen, via wetgeving ondergrens borgen;
2. Meer begrip bij mededinging voor verduurzamen;
3. Basiseisen ook van kracht voor te importeren producten;
4. Versterk samenwerking ook bij diergezondheid en ziektebestrijding, en
5. Gelijke Europese regelgeving voor kleine veehouderijtakken.

De vijf standpunten zijn zo algemeen en zo breed geformuleerd, dat het naar mijn mening onmogelijk is om aan te geven wanneer deze doelen (precies) (zullen) zijn gerealiseerd. De twee organisaties en de aan de top deelnemende landen zullen ernaar streven dat de nationale regeringen en de Europese Commissie de vijf standpunten zo snel, zo veel en zo goed mogelijk in hun wetgeving verwerken.

Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/12/14/meer-actie-voor-europese-aanpak-dierenwelzijn.html en http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/12/14/kamerbrief-over-de-dierenwelzijnsconferentie-van-14-december-2014.html.

Hier http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brieven/2014/12/14/joint-declaration-on-animal-welfare.html vind je de door de drie bewindslieden ondertekende verklaring.

Toegevoegd na 5 minuten:
In de tijdens de top ondertekende verklaring worden geen (streef)data genoemd. Wanneer de nieuwe maatregelen gaan gelden, is dus niet te zeggen.
Antoni