Kun je verlof met terugwerkende kracht opeisen van je werkgever?

Sinds 1.5 jaar werk ik op basis van een zogeheten 0-urencontract goederenvervoer. Nu is er in het arbeidsovereenkomst onder kopje "opbouw verlof" en "ziekte" : N.V.T staat.. Mag dit zomaar? Of is dit gewoon door hemzelf verzonnen? Ik heb een sterk vermoeden van wel. Ik werk elke week minimaal 27 uur. Anderhalf jaar lang. Enkel vakantiegeld ontvangen. Wanneer ik ziek ben of op vakantie ga, heb ik dus geen inkomen. Mag ik, als werkgever verplicht was, mijn tot nu toe opgebouwde vakantie-uren opeisen? En hoe doe ik dat?

Toegevoegd na 5 minuten:
160 uren verlof had ik moeten opbouwen tot nu toe..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Antwoorden (2)

Naar mijn idee heb je een "verkeerd" contract, gezien het aantal uren dat je werkt. Een min-max contract of een 'gewoon' parttimecontract (met alle rechten die daarbij horen) waren op hun plaats geweest.

Bij een 0-urencontract krijg je bij ziekte alleen doorbetaling van loon over een periode dat je al ingeroosterd was. 70 procent van het loon minimaal of het minimumloon, als dat hoger is. Buiten de ingeroosterde periode hoeft de werkgever dus geen loon te betalen als je dan nog ziek bent.

Dan de vakantie. Het is mogelijk om een salaris uit te betalen dat inclusief vakantiedagen (en vakantiegeld) is. Dat moet echter uitdrukkelijk zijn afgesproken. Bovendien moet dan duidelijk uit de loonstroken blijken welk deel van het loon betrekking heeft op de vakantiedagen. (Bovendien heb je altijd recht op de wettelijke vakantie maar die is niet doorbetaald als de uitbetaling al was inbegrepen in het salaris). Over dat uitbetalen van vakantiedagen via het salaris zijn verschillende uitspraken gedaan. Het is een wat grijs gebied en feitelijk alleen acceptabel bij kleine bijbanen zoals scholieren en studenten die hebben. 27 uur per week is moeilijk nog een bijbaan te noemen.

Ik denk dat hier genoeg problemen spelen om juridisch advies in te winnen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik wil nog op een punt wijzen. Als je meer dan 3 maanden min of meer vast/regelmatig bent opgeroepen, ontstaat het rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Je zou dan een arbeidsovereenkomst moeten krijgen die gelijk is aan het gemiddeld aantal uren dat die periode is gewerkt (in jouw geval dus 27 uur/week). Behalve als de werkgever kan aantonen dat die uren geen structureel karakter hebben maar bijv. sprake is van seizoensinvloed.

Jouw werkgever is naar mijn mening onvoldoende op de hoogte van het arbeidsrecht. Of hij probeert de grenzen van het toelaatbare te verkennen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo'n vermoedens had ik ook al Computoon. Contract is door hemzelf opgemaakt zonder enig rekening te houden met het arbeidsrecht. Erg slordig. Wat zou een passende oplossing kunnen zijn? Met uitzondering van juridisch hulpverlening..? Btw bedankt voor ruime uitleg
Computoon
9 jaar geleden
Dat vind ik een zeer lastige vraag, die meer op het terrein van de mensenkennis ligt en ik ken je werkgever niet. In het slechtste geval raakt de werkgever geïrriteerd en roept hij je niet meer op (dat zou dan een fout zijn, want zo mag je geen einde maken aan een 0-urenovereenkomst, dat kan alleen met opzegging na een ontslagvergunning of met een ontbinding van de arbeidsoverereenkomst). Bovendien ben jij zelf daar beslist niet bij gebaat. In het gunstigste geval sluit hij een gewone arbeidsovereenkomst met je af-met-alles-erop-en-eraan (met recht op doorbetaald loon tijdens ziekte maar natuurlijk ook de plichten voor jou die erbij horen.) Omdat het zo allemaal zo luistert (financiële belangen), stel ik toch echt voor dat je eerst juridisch advies inwint over alle punten die je in de vraag hebt genoemd. (Ik beantwoord vragen naar eer en geweten maar ben geen jurist.) Dat advies inwinnen kun je bij Het Juridisch Loket (https://www.juridischloket.nl/) Dit is een onafhankelijke, door de overheid gesteunde organisatie, die iedereen met een juridische vraag gratis helpt. Het Juridisch Loket heeft ook vestigingen door het hele land die je kunt bezoeken. Met die kennis gewapend zou ik daarna pas op een rustige wijze het gesprek aangaan met de werkgever.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga hier zeker mee aan de slag! Dank u zeer!! Alleen ben ik bang dat mijn werkgeven zo snel mogelijk van mij af wil zijn ivm te duur zijn. Maar dat heb ik er wel voor over. Gewoon ander werk zoeken. waar alles goed is geregeld
Na zo drie maanden regelmatig werken op een nul uren contract is het in feiten een uren contract geworden . Daar heb je dus recht op . Dus ook op vakantie geld en verlof !! Zelfs bij een typisch 0 uren contract dus zonder regelmaat of vaste uren heb je recht op verlof en vakantie geld op basis van je gewerkte uren . JA daar wordt vaak bewust of onbewust aan voorbij gegaan . Zoek toch contact met het juridisch loket en reken uit wat je denkt te goed te hebben en stuur dat aan je baas en vraag om uitbetaling . Daarna nogmaals en met de zin dat er kosten bij komen en dat je ook de wettelijke rente daarvoor in rekening brengt . Probeer snel en buiten de rechter om een deal te maken , zo niet ga dan met hulp de procedure aan . En dat zal voor jou goed uit pakken . Wanneer niet! indien je werkgever blut of ? . Dus eerst evt zeggen , dan netjes opschrijven en vragen dan zeggen en opeisen met de zin er bij dat er kosten bij komen dan vraag aan de rechter de werkgever te belasten voor de kosten en schaden vergeet dat laatste NIET ! Anders kan het je nog de proceskosten kosten .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na drie maanden is het een uren contract geworden :) sorry .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u zeer voor de info. Echter denk ik niet dat de baas hiermee akkoord zal gaan aangezien hij 9 andere collegas in dienst heeft die hun tanden niet laten zien. Ik sta er helemaal alleen voor. Is het verstandig om gewoon een advocaat te nemen? Hiervan zijn de kosten max €150.- voor mij, dankzij subsidie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of win informatie in bij de vakbond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja het zou je relatie met je baas wel onderdruk zetten . Maak zelf een kosten baten analyse . Ja een gesprek alleen met je baas kan ook maar met al je collega's sta je sterker maar ?