Iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek, hoe zit dat met een monteur die bij mensen thuis komt?

Ik rook, in de tuin, maar er zijn zat mensen die binnen roken. Als er nu een onderhoudsmonteur komt voor bijvoorbeeld de ketel. Mag hij dan weer weg gaan? Zonder dat dit consequenties voor hen/haar heeft?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de thuiszorg wordt het roken in de eigen woning onderscheiden van een werkplek op bijvoorbeeld kantoor. Ik weet alleen niet hoe dat wettelijk zit, en heb even geen tijd dat na te zoeken. Het is wel echt een spanningsveld vind ik: persoonlijk kan ik heel slecht tegen rooklucht (andere sterke luchtjes trouwens ook, maar roken vind ik wel echt smerig) en zou ik het echt moeilijk trekken als ik bij iemand thuis zou moeten werken die rookt. Maar je kunt natuurlijk iemand niet verbieden om in zijn of haar eigen huis te roken, laat dat duidelijk zijn. Ik vermoed dat de wettelijke uitleg iets zal zijn in de trant van "de wérkgever is verplicht te zorgen voor een rookvrije omgeving, maar het is in dit geval niet de werkgever die de werkomgeving bepaalt". Maar als het heel bont is en de werkomgeving is niet *veilig* meer te noemen of stinkt zó erg (naar wat dan ook) dat je er alleen met een gasmasker naar binnen kan, dan mag de monteur/thuiszorgmedewerker/installateur/thuiskapper etc. weigeren daar te werken. In de thuiszorg is dat in elk geval wél zo, zelfs bij PGB-contracten is de zorgvrager verplicht om te voorzien in een veilige werkomgeving, dus geen wiebelende keukentrapjes, struikelroutes of bijtende honden, om maar eens wat te noemen. Ik heb ooit een blauwe maandag bij een callcenter gewerkt waar je in van die 'cubicles' (ik kom even niet op het Nederlandse woord) zat. Dan zit je dus best dicht op elkaar, en als dan de rokers terugkwamen van hun rookpauze werd ik soms misselijk van de walm die om hen heen hing. Maar in de werkruimte zélf werd niet gerookt, en ik vond het ook onbeschoft om er iets van te zeggen. Op het moment zélf konden die mensen er immers niets aan doen, en om dan te roepen 'je stinkt zo enorm, ga eens een eindje verderop zitten' is ook weinig collegiaal natuurlijk. Daarbij ligt het meer aan mijn grote prikkelgevoeligheid dan aan hen, maar vervelend is het wel. Ik denk dat mensen zoals ik áls we de keus hebben, gewoon geen werk moeten willen doen waarbij je bij mensen thuiskomt. Je hebt alleen niet altijd de keus.
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.alliantienederlandrookvrij.nl/tabaksbeleid/wetgeving-werkplek/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedereen heeft recht op een rookvrije werkomgeving wil niet zeggen dat iedereen dat recht ook neemt/nemen wil. Bij het solliciteren zal tegen de monteur wel worden gezegd dat er ook bezoeken aan rokers mogelijk zijn. Gaat de monteur daar niet mee akkoord dan zal er vast wel een andere monteur zijn die dat geen bezwaar vindt, of wellicht zelf een shaggie meerookt...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Top-antwoord van @Lies12. Ik ben zelf een roker en rook in mijn eigen huis. Maar als ik weet dat er iemand komt, een monteur o.i.d., of er komt bezoek van mensen die zelf niet roken, dan rook ik een paar uurtjes van tevoren alleen op mijn balkon en lucht het huis nog even extra door. Gewoon rekening houden met elkaar dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies,
Je voorbeelden betreffende onveiligheid zijn te vinden in de ARBO-wet.
Natuurlijk hoeft een monteur niet ergens in een privéwoning te werken waar de rook te snijden is. Maar in een woning waar gerookt wordt, dus alléén waar men de rooklucht ruikt, kan gewoon veilig gewerkt worden. Staat iemand onder zijn neus te roken tijdens zijn werkzaamheden dan mag hij het vertrek verlaten.
De onderhoudsmonteur hoeft het apparaat niet op zijn rug ergens anders mee naar toe te nemen. Inderdaad valt het niet altijd mee een andere baan te kiezen. Het is bijzonder sociaal dat je vindt dat men zijn eigen normen, waarden en eventuele overgevoeligheden niet aan een ander kan opdringen. Veel mensen denken daar anders over, vandaar dat grote aantal ingediende klachten.
Er zijn nu al actiegroepen die proberen om via de wet het gebruik van parfums in het openbaar te verbieden.
Hoe ver kan men gaan met het maken van je eigen probleem tot andermans probleem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik was altijd dólblij als ik tijdens mijn werk bij mensen kwam waar gewoon werd gerookt. Toen dat eerder uitzondering dan regel werd, ben ik ook met dat werk gestopt. Recht op een rookvrije werkplek is leuk, maar de plicht tot een rookvrije werkplek een stuk minder ;-)

Antwoorden (2)

De Minister heeft een aantal uitzonderingen gemaakt op de plicht om voor een rookvrije ruimte te zorgen op de werkplek zoals vastgelegd in de Tabakswet.

Op het rookverbod zoals dat werd opgenomen Tabakswet en de daarvan afgeleide regelgeving werden een drietal uitzonderingen geformuleerd op het rookverbod.
Deze uitzonderingen zijn:
1. Afsluitbare, uitsluitend voor het roken van tabaksproducten aangewezen en als zodanig aangeduide ruimten
2. De open lucht
3. Als privé aan te merken ruimtes

Voor werk dat verricht wordt bij mensen thuis (privé-situaties) kan een werknemer daar geen rookvrije ruimte afdwingen.
Een werknemer die bij klanten aan huis herstellingen komt uitvoeren, kan niet het recht eisen op een rookvrije werkruimte in die privéwoning.
Als er zelfs alleen in de tuin, dus in de open lucht, gerookt wordt, zou zelfs de woning nog als rookvrije ruimte aangemerkt kunnen worden.
De monteur heeft dan helemaal geen reden om daar het werk niet te doen waar hij zich voor heeft aan laten nemen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zie ook artikel 2 lid 1 van het Besluit uitvoering rookverbod
http://wetten.overheid.nl/BWBR0023770/geldigheidsdatum_09-10-2015
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+)
meestal als je monteurs over de vloer hebt, zetten ze de voor- en tussendeur open, want ze moeten er telkens door, en ze zetten in alle ruimten waar ze werken de ramen wijd open. Door de tocht wordt de lucht dan maximaal ververst.
- want zij zijn hard aan het werk en hebben het vaak liever wat koeler op hun werkplek.
- Al helemaal als er veel stof wordt geproduceerd tijdens het werk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stamper , inderdaad, is de verwarmingsketel al kapot, worden ook nog eens alle deuren opengezet, is het beetje warmte dat er nog was ook foetsie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tot zover heb je gelijk. Maar, monteurs die gezondheidsproblemen ondervinden bij het werken op zulke vrijgestelde plekken en dat dus liever niet doen, mogen dat ook gewoon weigeren.
Dat heeft geen enkele consequentie voor die mensen.
De planning van het bedrijf waarvoor ze werken zal dan gewoon mensen moeten sturen die óf zelf roken of er geen moeite mee hebben. Voor de rest +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Beer56, precies, dat moet de monteur al van te voren aangegeven hebben, dan kan de planning er rekening mee houden. Als dat niet mogelijk is gezien het aantal monteurs dat men in dienst heeft (misschien maar ééntje) dan krijgt de monteur een probleem.
Hier kwam een een paar jaar geleden een monteur voor de verwarmingsketel en weigerde omdat er een wasmachine voorstond. Hij had last van zijn rug en wilde hem niet opzij schuiven.
De laatste jaren is hij ZZP'er, ik zag bij zijn eerste bezoek dat het dezelfde persoon was. Hij wilde de wasmachine maar al te graag verplaatsen. Heb hem naar huis gestuurd, ik wil niet de oorzaak zijn van het verergeren van zijn "rugklachten".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc Hahaha, dat is nog eens consequent optreden.....
Hij zal wel gebromd hebben...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
Je kan zo'n rookvrije ruimte misschien niet afdwingen of eisen in de letterlijke zin van het woord maar... je kan met een charme offensief of een subtiele psychologische aanpak toch wel bekomen dat de klant tijdelijk niet rookt in de ruimtes waar de monteur actief is en dan is er uiteindelijk toch aan jouw 'eis' voldaan hé ;-) Ik ga er van uit dat zowat élk euvel of conflict kan verholpen worden als beide partijen zich van meet af aan respectvol en/of inschikkelijk tegenover elkaar opstellen, toch?! Fijn weekend nog!
al dan niet in rookvrije ruimtes - haha
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
GMariaX, de vragenstelster HeerVoldemort rookt alleen maar in de tuin. Misschien wil zij van de winter wel even binnen roken en komt de vraag zomaar ineens bij haar op.
Een monteur weet na een paar jaren wel voor welke problemen hij kan komen te staan en dat met weglopen niets wordt opgelost als de wet hem geen rugdekking geeft. Met een goed gesprek verdwijnt de voor hem irritante rooklucht niet, zelfs niet als er op dat moment al een paar uur niet gerookt is in de ruimte. Hij zal dus andere registers open moeten trekken, bv zoals Stamper voorstelt: alle ramen en deuren even open zetten. Buiten een luchtje scheppen en aan het werk met een mondkapje voor, die hij vast wel in zijn servicewagen heeft liggen.
Hoe deden monteurs dat dan ten tijde van vóór de "eeuw van het rookverbod"? Liepen zij niet weg, werden zij niet ziek? Of waren er geen monteurs mat astmatische aandoeningen?
Volgens mij kan die monteur inderdaad weg gaan en zich beroepen op zijn recht om rookvrij te werken.

Uiteraard kan die monteur in eerste instantie bij de rokende klant aangeven dat die niet optimaal kan functioneren in een ruimte waar gerookt wordt.
Indien de klant een menselijk kantje heeft dan rookt die elders uit respect voor degene die hem komt helpen.

Doch wanneer de klant daar geen gevolg aan geeft dan kan de monteur de woning verlaten en zich al dan niet via een doktersattest laten weten dat het werken in rook ruimtes zijn gezondheid in gevaar brengt.

Ik vermoed echter dat het zelden tot zo'n extreme situatie komt als je je als monteur op rustige wijze verduidelijkt.