Is een transman nou de moeder of de vader van een kind?

Vandaag is het een jaar geleden dat de wet het makkelijker maakt voor transseksuele om hun gegevens te veranderen. Ik had toen begrepen dat een geboren vrouw nu als man staat geregistreerd en toch een kind baard als moeder wordt opgenomen en andersom. Maar men heeft de mogelijkheid om bij de gemeente de gegevens over de geslachtsverandering (geslacht en voornaam) te verwijderen uit de BRP. Heeft dit dan invloed op het vader of moeder zijn van een kind als men geen operatie heeft ondergaan en een kind verwekt of baard?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De transseksueel heeft ervoor gekozen, in dit geval als man door het leven te gaan. Zijn kind zal hem dus papa noemen, ook al heeft hij het kind gebaard. Hij zal zich ook tegen anderen voorstellen als de vader van het kind. Of zijn naam op de geboorteakte van het kind staat als moeder, maakt hem niet minder vader, hij is en blijft een man, een vader. Hij is de persoon die het kind gebaard heeft en daar zal het ook bij blijven. Op oudere leeftijd zal het kind wel te horen krijgen hoe het zit.
Erna55
8 jaar geleden
Afhankelijk van de context van de vraag is diegene de vader of moeder.
In bv een situatie waar het gaat over de erfelijkheid is er een moeder (drager van het bevruchte eitje ) en een vader ( zaadgever). De " moeder" is dan de transgender man.
In opvoedsituaties kan het kind twee vaders hebben.
tinus1969
8 jaar geleden
Het lastige vind ik, dat er niets 'vrouwelijker' is dan een kind baren.

Je kunt jezelf dus wel man noemen, en vader, maar je hebt het kind gebaard -en dat maakt je toch echt de moeder.

Het beste antwoord

De BRP registreert wie de wettelijke ouders zijn, niet over wie de vader en de moeder zijn (bij adoptie kan het wel geregisstreerd staan maar deze mogen verwijderd worden).
Wie wel vader of moeder wordt genoemd wordt is een persoonlijke keuze, je kunt 2 vaders, 2 moeders, een vader en een moeder hebben maar ook 2 vaders en 2 moeders als je dat wilt. Je mag het trouwens ook pappa of mamma noemen.