Moet de notaris mij berichten?

Jarenlang géén contact meer met vader. Heb nog 2 zussen, ook geen contact. Nu is vader overleden en bericht heb ik met pijn en moeite van zus vernomen, anders had ik nooit geweten. Had de notaris mij dit niet moeten berichten? Ook niets gehoord over eventuele erfdeel. Wel is mijn rekeningnummer gevraagd door zus en is 'n klein bedrag gestort. Verder weet ik niets en wordt ik nergens bij betrokken. Vader was niet arm. Ik heb het gevoel dat hier iets niet klopt. Wat voor actie kan ik ondernemen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (4)

Als er een testament is gemaakt dan worden alle, daarin benoemden door een notaris aangeschreven of, indien adres niet bekend, worden er alle middelen ingezet om een erfgenaam te vinden. Uiteindelijk zal het zelfs een bericht in de goite dagbladen zijn.

Dat er een bedragje gestort is kan betekenen dat een van je zussen of aangewezene het overblijvende geld, dus alle kosten zijn verrekend, heeft verdeeld.

Zie verder de reacties en overweeg eens met je zus contact te zoken en eens te praten over jullie rlatie en hoe eea verwerkt is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vriend had ook zo'n situatie.
Zijn grootvader is gestorven zonder dat men hem ervan op de hoogte bracht. Blijkt dat het ook had gemoeten.
Al vond ik dat nu net niet erg, want met die kant van de familie hebben we totaal geen contact. Zo erg zelfs dat hij ze de laatste 15 jaar niet meer gezien heeft.

Normaal gezien maakt een goede notaris een lijst me al de erfgenamen op. En dan echt wel alle. Een ander sterfgeval in de familie ( vorig jaar ) leerde me dit.
Daar waren geen rechtstreekse erfgenamen. Enkel zijtakken.
Het ging zelfs zo ver dat als de zijtak zelf al gestorven was, de kinderen werden aangewezen als erfgenaam. En het duurde nog lang ook, want een van die zijtakken was uitgeweken en... niets kon er beginnen voor al de erfgenamen aangeschreven waren en contact hadden opgenomen met de notaris.

Want die erfgenamen moeten in principe allemaal hun handtekening zetten. Als er eentje ontbreekt is er geen erfenis en moet alles terug door de papiermolen... tot de handtekening er is.
Of tot er te veel tijd voorbij is en dan is alles voor vadertje staat.

Nochtans,...
Dat eerste voorbeeld was even echt als het tweede.
Dus vermoedelijk zijn er wel achterpoortjes voor notarissen om hun werk wat in te korten ( en niet al de erfgenamen op te sporen )

Verder geloof ik ook dat je nooit iemand kan 'onterven' toch niet zo erg als het klinkt. Men kan aan je deel een percentage knippen,...
Men kan alles al voor de dood zelf uitdelen
Men kan giften doen.
Er zijn veel middeltjes om de erfenis te plannen ( om zo de kosten te drukken ) zo dat ze past bij wat je zelf wil. Het kan zijn dat je vader dat gedaan heeft voor je zussen.

Misschien kan je die notaris zelf eens contacteren.
Of http://www.notaris.be/ daar zal ook wel wat info op te vinden zijn.

Toegevoegd na 40 seconden:
O mijn tweede voorbeeld ging over een situatie zonder testament.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Nounka niet iedereen heeft een testament en dus een notaris. Een notaris zoekt alleen iets uit als er een testament is.
nounka
9 jaar geleden
Mijn tweede geval was zonder testament. Toch heeft die notaris de hele groep samen moeten krijgen anders gebeurde de verdeling niet. En nog een derde geval.
Mijn eigen grootmoeder is ook gestorven een jaar geleden, ook testamentloos,... heel de papierwinkel moet langs een notaris gaan. Verdeling voor de kinderen, rechten van de langstlevende, doorstorten van de kosten... die doen alles.
ronron1212
9 jaar geleden
nounka langs de notaris moet niet als er geen testament is je kunt het doen als iedereen dat wil en er voor wil betalen.
Als de erfenis is afgehandeld door een notaris, dan had hij dat moeten doen.
Maar de erfenis kan ook zonder notaris zijn afgehandeld (wat zonder testament volgens mij nog steeds zeer gebruikelijk is)

Waarschijnlijk trad degene die het bedrag heeft gestort op als executeur testamentair. Je zou als kind en daarmee dus rechthebbende daar kunnen beginnen met je zoektocht naar informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als particulier kunt u bij het Centraal Testamentenregister (CTR) via een schriftelijke aanvraag nagaan of de overledene een testament heeft. Aanvragen voor een verklaring van het CTR worden alleen schriftelijk behandeld.
Het Centraal Testamentenregister (CTR) is een database waarin de (kandidaat-)notarissen registreren wie een testament heeft opgemaakt en wanneer en bij welke notaris dit is gebeurd. Het CTR biedt aan de erfgenamen geen inzage in de inhoud van het testament, maar beantwoordt wel de vraag of een overledene een testament heeft en bij welke notaris dit testament zich bevindt.
U kunt alleen een aanvraag indienen ten aanzien van een overleden persoon, u dient daarom altijd een kopie van het uittreksel uit het overlijdensregister mee te sturen. Naaste familieleden van de overledene kunnen dit uittreksel opvragen bij de gemeente waarin de overledene kwam te overlijden (dus niet in de gemeente waar die persoon als laatste stond ingeschreven). Vaak kan de uitvaartonderneming hiervoor zorgdragen. Een (schriftelijke) verklaring van overlijden, afgegeven door een (huis)arts, volstaat niet.

Stuur uw verzoek inclusief een kopie van het uittreksel uit het overlijdensregister, naar:
Centraal Testamentenregister (CTR)
Postbus 19398
2500 CJ DEN HAAG
Deze manier van inzage in het CTR is gratis. Vergeet niet uw eigen adres te vermelden in de brief, zodat u het antwoord thuisgestuurd kunt krijgen. Bij het CTR streeft men ernaar u binnen één week te berichten of de overledene een testament heeft opgemaakt en (als dat het geval is) bij welke notaris dit testament zich bevindt.
U kunt ook zelf een afspraak maken met een willekeurige notaris. De notaris verstrekt alleen aan direct belanghebbenden (bijvoorbeeld erfgenamen) informatie over de inhoud van het testament. Het is niet verplicht om de nalatenschap af te laten handelen door de notaris die het testament heeft opgemaakt. Indien u zelf een notaris hebt kan deze ook een eventuele nalatenschap afhandelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
U krijgt dan in ieder geval de zekerheid of er wel of geen testament is opgemaakt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Indien blijkt dat er een testament is opgemaakt, verstrekt elke willekeurige notaris aan u als erfgenaam hiervan de inhoud (ook indien u onterft zou zijn).

Toegevoegd na 1 dag:
Bij een erfenis is men gedwongen om met ALLE erfgenamen samen tot een beslissing te komen. De erfenis had dus niet buiten u om afgehandeld kunnen worden, dat geldt ook als er geen testament is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@foxxjoost, ik vond deze sites, zie het hoofdstukje
Kind onterven, heeft kind recht op legitieme portie of kindsdeel? http://financieel.infonu.nl/geld/37311-kind-onterven-zonder-testament-notaris-kan-dat.html