Kan/ mag een schuldeiser ook beslag leggen op de inboedel van overige inwoners (Bijv. zonen en dochters boven de 18 jaar ) ?

Bij een kennis wordt beslag gelegd op spullen en goederen, maar er wonen kinderen in van boven de 18 jaar die hun spullen zelf hebben betaald.
Zijn die ook gevaar voor beslag legging.
Via bonnen is het aan te tonen dat ze het zelf hebben betaald. ( Zelf gepint )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Het beste antwoord

Volgens de site van gerechtsdeurwaarders:

"De inboedel is niet van mij, kan er dan wel beslag gelegd worden?
Ja, de gerechtsdeurwaarder zal dan altijd vragen naar bewijsstukken (bijvoorbeeld een notariële akte, een lease overeenkomst o.i.d.). De vermeende eigenaar zal dan zo spoedig mogelijk contact moeten opnemen met de gerechtsdeurwaarder die het beslag heeft gelegd."

Beter lijkt mij het, om discussie te voorkomen, dat de goederen tijdelijk ergens anders worden opgeslagen. Wij hebben het ooit met een werkgever meegemaakt, voor je spullen weer zijn vrijgegeven kan het erg lang duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zolang het aan te tonen is en aannemelijk is dat deze spullen niet behoren tot het eigendom van de kennis die de schuld heeft mogen deze vrij van beslag blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zei tegen die kennis : volgens mij wordt op alle spullen wat daar in het huis staat beslag opgelegd.
Want zij / hij is de huurder.
En dan beschouwen de schuldhulpers het als haar eigendom.
Want een buurvrouw van mij werdt het huis uit gezet, en toen werdt ook alle spullen inbeslag genomen en ook de spullen van haar kindje.
Maar hier was het kindje wel 6 jaar, dat is wel anders als 18 denk ik .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen moet zelf bewijzen dat het geen eigendom is van de huurder. Een kind van 6 heeft waarschijnlijk zelf geen aankopen gedaan maar dat hebben de ouders gedaan, hierdoor is het kind niet de eigenaar maar de ouders.
In principe zullen curatoren dat meteen doen. Het is zelfs zo dat als je je auto voor onderhoud naar een garage hebt gebracht en die garage gaat failliet, ook jouw auto tijdelijk gevorderd wordt. Bij een auto is gemakkelijk aan te tonen dat die van jou is, maar je bent hem wel even kwijt. Inboedel van huisgenoten is lastiger. Bewijs maar dat het van hen is en zie het maar eens terug te krijgen. Dat zal niet zo makkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kinderen hebben het gepint dus kunnen ze het wel aantonen dat het van hun is.
Als er betalingsachterstanden zijn bij de belastingdienst, kan de Ontvanger der Belastingdienst opdracht geven aan de belastingdeurwaarder tot het leggen van zogenaamd bodembeslag. Hierbij wordt beslag gelegd op alle goederen die zich bevinden op de bodem van de belastingschuldige, die dienen ter stoffering van die bodem. Met andere woorden: er kan beslag gelegd worden op alle spullen die aanwezig zijn in de ruimte waar je op dat moment verblijft (bijv. in het huis waar je woont, ongeacht of je huurder of eigenaar bent). Het beslag kan zelfs gelegd worden op spullen van anderen, indien deze aanwezig zijn op die bodem. Ook hier geldt dat als je geen betalingsregeling treft met de Ontvanger, er een openbare verkoop zal worden gehouden. Aangezien de verkoop meestal heel weinig oplevert, kan de deurwaarder vervolgens opnieuw beslag leggen.

Toegevoegd na 6 minuten:
zorg dat de spullen tijdelijk op iemands anders erf geparkeerd staan! je hebt in de paniek niet de tijd om snel even overal bonnen en afschriften voor de dag te toveren.
voorkomen is beter dan genezen toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat hij / zij geen belasting schuld heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit geld ook voor andere beslagleggingen!
dus proberen te voorkomen,de deurwaarder gaat echt niet zitten wachten tot de bewijsstukken bij elkaar verzameld zijn...hij is er niet voor je vriend/vriendin maar voor de eiser aanwezig dus zal alles doen om aan de waarde van de schuld te komen.
na de beslaglegging gelijk een advocaat bellen en vragen om een dringende afspraak omdat je termijn van verhaal slechts 5 dagen geldig is.
de advocaat zal dan gelijk een prosesbrief opstellen maar dat word een lang verhaal.
Even voor de goede orde, een schuldeiser kan nooit beslag leggen op wat dan ook! Na een uitspraak van de rechtbank kan een gerechtsdeurwaarder beslag leggen. (een uitzondering hierop is de BelastingDienst). Beslag mag alleen worden gelegd op goederen in of onder bezit van de schuldenaar, dus ook goederen van huisgenoten. Het is dan aan de schuldenaar aan te tonen dat sommige goederen niet tot zijn bezit horen.