Als je een tekst van internet zelf op diverse punten verandert, is er dan nog sprake van plagiaat?

Stel, ik gebruik een krantenartikel over:

"een overval op een juwelier in Amsterdam die in juni gepleegd is door dader A. van 27 jaar"

en ik maak daar

"een overval op een juwelier in Rotterdam die in augustus gepleegd is door dader B. van 25 jaar"

van, is dat dan nog steeds plagiaat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag een nieuwsfeit altijd gewoon overnemen maar als je een onderzoeksresultaat zo gaat behandelen dan klopt er niets meer van dus de vraag is eigenlijk geen vraag. Je hebt niets aan het antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pelle, klopt niet wat je zeg. Met alles wat je overneemt pleeg je plagiaat, of het een nieuws item betreft, of een krantenartikel of een website, het mag niet als 'eigen' worden gepubliceerd zonder bronvermelding... "Plagiaat gaat dus verder dan het kopiëren van teksten: op ieder moment dat je een idee van een ander gebruikt in je werk, moet je de bron vermelden. Het maakt daarbij niet uit wat deze bron is. Het kan natuurlijk een tekst zijn uit een boek, krant, tijdschrift of van een website, maar ook cijfermateriaal uit een database als CBS or Marketline. Het gesproken woord valt eronder: interviews, toespraken, radiofragmenten, liedjes, etc. Op het moment dat je buurman iets gezegd heeft wat je wilt gebruiken in jouw tekst, moet je hem citeren met bronvermelding."

Het beste antwoord

Dat hangt er sterk vanaf in welke context je de tekst overneemt en veranderd.
Wil je bijvoorbeeld in een verhaal verwijzen naar een waar gebeurd nieuwsfeit, dan hoef je daar niets aan te veranderen - eventueel de bron vermelden is wel zo handig - en pleeg je toch geen plagiaat.

Maar als je een boek schrijft met een verhaal dat gaat om een overval bij een juwelier, gepleegd door een jonge man in een grote stad, en er IS al een boek waarbij het plot draait om een overval door een jonge man in een grote stad, dan zul je meer dan alleen dat basisgegeven moeten veranderen om er een totaal ander verhaal van te maken. Zo totaal anders , dat niemand kan beweren dat je het verhaal gewoon hebt overgeschreven.

Het zijn dus niet eens zozeer de letterlijke woorden maar de strekking van het verhaal of idee erachter. Of met een theorie komen die een ander al eens heeft bedacht zonder verwijzing naar de originele bedenker.

Plagiaat pleeg je op het moment dat je niet je eigen fantasie of kennis gebruikt, maar met andermans veren gaat lopen pronken (primair om er geld mee te verdienen) terwijl je er zelf niet de minste moeite voor hebt gedaan. In de praktijk is het vaak heel moeilijk te bewijzen dat iemand echt kennis heeft genomen van het werk van een ander om zijn eigen werk te leveren. Het verwerken van een nieuwsfeit of historisch gegeven in een nieuw verhaal is nooit plagiaat ; het nieuwsfeit is niet door iemand verzonnen en niemands intellectuele eigendom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is niet altijd zo eenvoudig te beantwoorden. De volgende situaties zijn allemaal plagiaat (ook als je de bron erbij vermeldt:)
> Het letterlijk kopiëren van teksten of beeldmateriaal.
> Het letterlijk vertalen van teksten van de ene taal naar de andere.
> Het overnemen van een of meerdere woorden van een ander zonder aanhalingstekens.
> Het overnemen van een tekst en daarin dan enkele woorden veranderen of wat zinnen omdraaien.

De volgende situaties zijn plagiaat als je de bron niet vermeldt. Vermeld je de bron wel, dan is het goed:
> Het gebruiken van een idee van een ander.
> Het overnemen van een of meerdere woorden van een ander met aanhalingstekens.
> Het letterlijk vertalen van teksten van de ene taal naar de andere met aanhalingstekens.