Recht van overpad. De enige route naar het huis (garages) is over de oprit van de buurman. Wat zijn mijn rechten?

Er is geen recht van overpad notarieel vastgelegd. Waar staat dit in het wetboek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
10 jaar geleden
Vraag juridisch advies juridisch loket
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het programma De Rijdende Rechter heeft hier al vele uitzendingen aan gewijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MevrouwvandenBerg, ja al een behoorlijk aantal en geen enkele zaak was hetzelfde. Frank ging overal kijken :) http://www.eerstehulpbijrecht.nl/search/apachesolr_search/recht%20van%20overpad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan blijkt straks via het kadaster dat van de oprit alleen de linker- of rechterhelft van de buurman is. Zou zomaar kunnen. Maar dan moet ik ook eerst gaan kijken.

Antwoorden (1)

Als er nog geen recht van overpad is vastgelegd kun je dat alsnog doen via een notariële akte bij de notaris. Dat kan natuurlijk alleen als de buurman daarmee instemt.

Sinds 1992 is het ook mogelijk dat het recht door verjaring is ontstaan. Dan moet de situatie zo lang hebben bestaan, dat er automatisch een recht is ontstaan. De termijn hiervoor is na 10 tot 20 jaar, afhankelijk van het aanwezig zijn van goede trouw.

In het wetboek kun je informatie over recht van overpad, recht van voetpad of erfdienstbaarheid vinden in boek 5, vanaf artikel 70 in het Nederlandse Nieuw Burgerlijk Wetboek.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt advies vragen bij het juridisch loket. Probeer dan eerst wat meer informatie over de situatie te verzamelen. Raadpleeg ook koopaktes en probeer te achterhalen hoe lang de situatie bestaat.