Mag een koper van bijv. een schilderij alles doen met het gekochte kunstwerk? Dus bijvoorbeeld aanpassen of vernietigen?

Stel, iemand koopt een zeer duur schilderij van ong. 50 miljoen euro. De persoon doet dit, omdat deze een gruwelijke hekel aan het schilderij heeft en hij/zij het niet kan verkroppen dat dit schilderij bestaat.
Mag deze persoon dit schilderij na aankoop dan zomaar vernietigen? Of zijn er standaard voorwaarden/wetten verbonden bij de koop?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
ronron1212
9 jaar geleden
Natuurlijk mag hij of zij dat het is toch van haar of hem.
Frimu2
9 jaar geleden
Hoe natuurlijk het ook klinkt, klinkt het tegelijkertijd ook misdadig. Dus zo natuurlijk vind ik het niet. ....met een huisdier mag je ook niet zomaar alles doen ondanks dat je hem in bezit heb. ... + voor de vraag.

Antwoorden (3)

Ja helaas dat mag, het is je eigendom en een niet levend iets!

Jaren geleden heeft iemand voor enkele miljoenen een postzegel gekocht en hij had er al een en dat waren de enige die bestonden. Hij heeft voor de ogen van iedereen het gekochte exemplaar vernietigd. Nu is het geen schilderij maar het zegt genoeg denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bron?
Nee, je mag er niet alles wat jij maar wilt mee doen. Want de eigenaar van een schilderij heeft niet automatisch ook de auteursrechten. De kunstenaar kan dus nog steeds reproducties en openbaarmakingen van het schilderij verbieden, ook als die door de eigenaar worden gemaakt.

Wel gelden daarbij een aantal grenzen. Allereerst is er de uitzondering voor de thuiskopie: voor eigen oefening, studie of gebruik mag je een schilderij reproduceren. Wil je proberen of je het na kunt schilderen, dan mag dat. Een foto van het schilderij op je bureaublad zetten is geen probleem.

Ook kun je aanspraak maken op het beeldcitaatrecht als je wilt aankondigen dat je het schilderij gekocht hebt, of als je het schilderij gaat bespreken. Dat recht geldt ook op een weblog. Wel moet je dan aan bronvermelding doen, oftewel de naam van de schilder noemen.

Daarnaast is er speciaal voor schilderijen nog een andere uitzondering. De eigenaar van een schilderij mag dat reproduceren en vertonen, mits hij dat doet “voor zover dat noodzakelijk is voor openbare tentoonstelling of openbare verkopen van dat werk” (artikel 23 Auteurswet). Het mag geen commercieel oogmerk hebben, behalve dat je toegang voor zo’n tentoonstelling mag vragen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Stel dat iemand “De Nachtwacht” van Rembrandt van Rijn zou kunnen kopen van het Rijksmuseum, mag die persoon daar dan een paar figuren bij schilderen? Of het in brand zetten of op een andere manier vernietigen? Maakt het uit of de schilder nog in leven is of niet?

Er is geen wet die verbiedt het origineel van de Nachtwacht te vernietigen, mocht iemand daar de eigenaar van kunnen worden. Of om er een hondje bij te schilderen.

Maar bij een schilderij van een nog levende schilder ontstaat er een probleem. Want de reputatie van de kunstenaar wordt dan aangetast door prutswerk. Bij oud werk geldt dat niet.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Vraag me toch nog steeds wel af hoe het met overleden kunstenaars zit (ook van bv. beelden). Kan me niet voorstellen dat je een schilderij als de Nachtwacht zomaar mag vernietigen bij aankoop, of een zeer duur ander kunstwerk. Ook al kun je hier niet direct een wet voor vinden.
Met het aanpassen van een schilderij met de echte kunstwaarde van rond de 50 miljoen euro, zal de waarde (afhankelijk of er nog iets te redden valt) met zo´n 90% kunnen dalen. Totale vernietiging is gewoon een vernietiging van je eigen vermogen.
Het zou niet mogen mogen, maar het mag. Gaat het toevallig om een getrouwde man, dan is de kans héél groot dat zijn vrouw met al haar ter beschikking staande middelen zal proberen hem in het gekkenhuis te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Frimu2
9 jaar geleden
Brilliante conclusie, dat je eigen vermogen vernietigd bij een vernietiging......maarre mag het nou wel of niet......
"Het zou niet mogen , maar het mag " ??????
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja beste Frimu de tweede! Ik vind dat het niet zou mogen en misschien meerderen met mij. Maar het mag dus wel omdat het alleen zijn eigendom is. In mijn ogen een cultuurbarbaren-daad. "Briljante conclusie" cynisch bedoeld? Wat begrijp je dan niet?
Ik vind dat als we het hier hebben over een kunstwerk ter waarde van zo`n slordige 50 miljoen, nogal een vermogen.
Als je dit bewust vernietigt, en het is jouw eigendom, dan vernietig je toch je eigen vermogen!
Als die meneer zijn krant in brand steekt (vernietigt), dan zal dit echt niet ten koste gaan van zijn vermogen dacht ik zo.
Ik ben voor zwarte Piet, of kies jij voor kleur?
Heerlijke discussie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk zou het dan kapitaalvernietiging zijn. Maar als je een gruwelijke hekel hebt aan het betreffende kunstwerk, je miljarden bezit en er een 'schijntje' van 50 miljoen voor over hebt om het kunstwerk te vernietigen, zal dit niet voelen als kapitaalvernietiging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat er om wat wij hierover als weldenkende mens er van vinden.
Als elke vergelijking toch mank gaat, dan maar deze:
Macht breekt gevoel.
Als de Illuminaten (geheime genootschappen met hun onzichtbare meesters) het normaal vinden de mensheid te willen decimeren, door het registreren van aanslagen, oorlogen, wereldhandel etc. en dit niet voelen als een mens-vernietiging (hebben er toch zat van), dan voelt dit voor ons als weldenkend mens, wel degelijk als een vernietiging van de mens.
Simpele vraag met een moeilijk antwoord. Of was het andersom?