Kan men een kind dat geen teken van leven heeft onterven?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Als het niet leeft dan erft het toch ook niets
Pieterke
4 jaar geleden
Deze vraag moet je wat meer verduidelijken.
itsme
4 jaar geleden
Je bedoelt dat je geen contact meer met dat kind hebt, en dat het niet reageert op jouw pogingen om contact te leggen?

Antwoorden (2)

Ja, je kunt een kind volgens de wet onterven. Daarvoor moet je wel een testament opmaken. Daarin leg je vast wie je erfgenamen zijn, en wat zij erven.
Maar let op: een kind heeft altijd recht op een deel van de nalatenschap. Als er geen testament is, dan heeft het een kind recht op het zogenaamde kindsdeel. Als er wel een testament is, heeft een kind altijd recht op het legitieme deel, ook als hij/zij door de ouder is onterfd.
Volgens de wet is de legitieme portie gelijk aan de helft van het kindsdeel, en bestaat het alleen uit geld en niet uit spullen.
4 jaar geleden
Door in het testament op te nemen dat een kind wordt onterfd, kan het eigenlijke kindsdeel worden gehalveerd. We spreken dan van een legitieme portie.
Het is als je dit wilt verstandig om een onafhankelijke executeur aan te wijzen. Deze zorgt ervoor dat een nalatenschap volgens de wensen van de overledene wordt uitgevoerd. Onterven is ingrijpend en leidt regelmatig tot protesten. Dan is een professionele en onafhankelijke executeur van belang.