Beschuldeging van winkel diefstal, Word deze jongen nu vervolgd?

eergisteren waren we bij een winkel in amsterdam een vriend van mij had daar een shirtje gekocht. netjes betaalt nu wou ik eigenlijk ook nog n shirt maar toen we naar binnen liepen ging het alarm af vriend van me moest mee naar beneden kijken naar camara beelden hij heeft zn naam (alleen voornaam) gegeven en mobiele nummer. Ze gingen verder kijken en zouden wat laten horen. toen we aan het dineren waren in een restaurant werd hij gebeld dat ie wat moest komen uit leggen aan de politie. maar we waren aan het dineren dus konden we niet langs gaan nu zou hij vrijdag door de winkel zelf worden gebeld. wat is dus het verstandigste om tedoen gewoon een afspraak maken of gewoon negeren? en wat is evt de straf

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
9 jaar geleden
je hebt toch netjes betaald en de bon laten zien? dat alarm gaat soms ook wel eens vanzelf af, dat ze niet goed gedemagnetiseerd hebben
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja maar het probleem is dat ze dus iets op camera beelden hadden gezien ofzo
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat was dat "iets" dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
geen idee hij moest het uitkomen leggen maar wij wonen niet in de buurt van amsterdam dus denk niet dat ie daarvoor naar amsterdam komt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat gek dat hij moet uitleggen wat op de beelden staat. Lijkt me toch dat de winkel dat moet doen, zij zijn ook degene die beschuldigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou zeggen, scannen die bon en opsturen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een "gesprek met de politie" kun je vaak ook op een lokaal politiebureau en/of via de telefoon doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Birdman,Jullie werden gebeld? Blijven rustig verder dineren? Niet aangehouden? Iets uitleggen aan de politie? Alarm ging af toen jullie naar binnen gingen? Moeten jullie toch eerst naar buiten zijn gegaan? Toen is het alarm niet afgegaan?
Ik geloof veel, maar hier heb ik er moeite mee.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Gewoon lekker negeren. Bovendien hebben ze niet jouw gegevens maar die van je vriend, dus voor jou is er al helemaal niets aan de hand. Het afgaan van detectiepoortjes bij het binnenkomen van de winkel is niet ernstig, dat gebeurd vaker. Zelfs als jij de winkel uit loopt en ze gaan af is er niets aan de hand. Dat hij mee moest om camera beelden te bekijken slaat ook nergens op. Wat was daarop te zien? Dat jullie de winkel in kwamen. Daar kunnen ze dus niets meer. Vind het nogal een raar verhaal. Ik denk dat je vriend is opgebeld door een medewerker van de winkel zelf en helemaal niet door de politie.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Overigens, wie zegt dat hij beschuldigd is van winkel diefstal? Het staat wel in de titel van je vraag, maar nergens in je verhaal vertel je er meer over. Punt 1: Heeft hij daadwerkelijk bij DIE winkel wat gestolen?
Punt 2: Hebben ze hem aangehouden?
Punt 3: Heeft de politie hem mee genomen? Volgens mij is het antwoord daarop allemaal "nee"
Dus kunnen ze niets meer, einde verhaal.
Met camerabeelden zouden ze iets kunnen doen als daarop duidelijk staat dat jouw vriend aan het jatten is. Maar omdat jullie net de winkel binnen kwamen kan dat niet. Dus niets aan de hand. Geen heterdaad, geen bewijs, geen diefstal. Niets.

Antwoorden (2)

Ik zou de winkel een kopie van het bonnetje emailen. Tijdstip staat erop, bedrag staat erop, artikel staat erop. Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bonnetjes zullen niet alles bewijzen. Die kunnen van een ander t-shirt zijn dat wél afgerekend is.

Camerabeelden kunnen meer vertellen. Daar zou op te zien moeten zijn dát er ee tweede t-shirt in het spel is én dat jullie met dat extra t-shirt wilden vertrekken.

Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Als jullie alles eerlijk gedaan hebben dan is er op geen enkele camera te zien dat jullie iets fout gedaan hebben. Jullie verhaal kan een verklaring zijn van wat er op de beelden te zien is.

Niet op komen dagen is je recht. Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Het maakt je verhaal wel een stuk ongeloofwaardiger. Het gevolg kan zijn dat ze je op een bepaald moment wel komen hálen voor een gesprekje op het bureau. Dan nog moeten ze alles bewijzen, maar het wordt wel lastiger voor jullie.

Het beste is gewoon gehoor geven aan de oproep, uitleggen wat er gebeurd is en je verhaal laten bevestigen door de camerabeelden.
Ook als er geen camerabeelden zijn, dan hebben ze helemaal niet in handen en ben je snel klaar.

Het enige euvel is wellicht een getuige die dénkt wat gezien te hebben. Maar dat is niet voldoende.

Toegevoegd na 4 minuten:
De straf is afhankelijk van meerdere factoren. Zaken zoals is het de eerste keer e.d.
Een persoon wordt als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. (art. 310 Sr) wat betekent dat de rechter maximaal een boete van 20.250 euro of 14.000 dollar kan opleggen (bij een zeer omvangrijke diefstal dus relatief weinig).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Even vroeg ik me af waarom je het maximale boetebedrag ook in dollars in je antwoord hebt vermeld, maar dat is dus het bedrag dat geldt op de eilanden Bonaire, Sint Eustasius en Saba. Het hele overzicht van boetecategorieën vond ik op http://nl.wikipedia.org/wiki/Boete. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetboek_van_Strafrecht_BES.