Kun je na arrestatie nog wel op vakantie?

Mijn 2 vrienden zijn vanavond opgepakt wegens poging tot mishandeling na een ruzie. Ik was erbij en zag dat niet zij maar iemand anders begon met deze ruzie. Mijn vrienden werden opgepakt en deze man niet. De man heeft geen ernstige verwondingen.

Volgende week zaterdag ga ik op vakantie met deze 2 vrienden naar het buitenland. Kunnen zij alsnog wel mee op vakantie, of zullen zij dan nog vast zitten? Of Nederland niet uit kunnen ofzo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Om te beginnen is poging tot mishandeling niet strafbaar. uw vrienden zullen dus voor iets anders aangehouden zijn. wellicht voor mishandeling, omdat er daadwerkelijk klappen zijn uitgedeeld. U geeft ook al aan dat er geen ernstige verwondingen zijn bij het slachtoffer. maak hier uit op dat hij wel lichtere verwondingen heeft.

Bij een dergelijke aanhouding wordt een verdachte veelal slechts 6 uur opgehouden voor onderzoek. daarna bepaalt de officier van justitie wat er verder gaat gebeuren. of transactievoorstel, dagvaarding, sepot. ( wordt bepaald via "zms")Op vakantie gaan zal dus hoogstwaarschijnlijk geen probleem zijn, omdat de vrienden dan allang vrij zijn.

Toegevoegd na 56 seconden:
Bij een dergelijke zaak is het niet normaal dat er een restrictie wordt opgelegd, om in Nederland te blijven. er kan dus gewoon gereisd worden. er vanuit gaande dat uw vrienden een vaste woon en verblijfplaats in Nederland hebben.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mishandeling is vrijwel altijd een geweldsmisdrijg, poging tot een een misdrijf is strafbaar. Poging tot een overtreding is niet strafbaar, maar poging tot een misdrijf is zeker strafbaar. Daarnaast is het afhankelijk naar welk land je op vakantie wilt, sommige landen zullen mensen weigeren indien zij weet krijgen van de de verdachtmaking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@aaabc123: artikel 300 (eenvoudige mishandeling) lid 5: Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ach dat was ik even vergeten. Dat is inderdaad de uitzondering. Wel is poging tot zware mishandeling strafbaar voor zover ik weet. Dat er misschien niet zoveel zichtbare schade is, zegt op het eerste gezicht ook niet zoveel. De termen zijn iets minder straf afgebakend. Maar het is mogelijk dat er inderdaad mishandeling of poging tot zware mishandeling ten laste wordt gelegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het sowieso beter is als je vrienden zich hierover goed laten informeren. Al is het alleen maar om verdere problemen te voorkomen. Ze zullen toch wel een advocaat hebben? Die kan hun dan daarover vast wel informeren.