Hoe gaat de nationaliteit over van ouder op kind en kleinkind?

Als je b.v. Marokkaanse ouders hebt die al lang in Nederland wonen,die de Marokkaanse of de Marokkaanse en Nederlandse nationaliteit hebben,krijgen de kinderen en kleinkinderen dan ook automatisch deze nationaliteit(en)?

13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Volgens mij zullen deze kinderen wel automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgen, maar niet de Marokkaanse. Anders dan bijv. kinderen van Turkse immigranten, deze zijn namelijk wel automatisch ook Turks.

Overigens vallen deze kinderen ondanks hun Nederlandse nationaliteit wel onder de groep 'allochtonen'. Omdat on zijn minst één van beide ouders niet in Nederland of met Nederlandse ouders is geboren. Echter zal de volgende "generatie" dat wel zijn. - Dus de kinderen van de kinderen waar jij het over hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een nationaliteit kan in de regel enkel door geboorte verkregen worden.

Niet zeker door de nationaliteit van de ouders erven.

Dus als een kind in Nederland geboren wordt..is het een Nederlander/se.

Zelfs als een kind boven het Nederlandse grondgebied ter wereld komt..is hij/zij Nederlands.

Kinderen van inwijkelingen, zoals de Belgen dit noemen, kunnen natuurlijk wèl de Nederlandse nationaliteit aanvragen en verkrijgen.

Groet,

Ton