Stel als je gearresteerd word, moet je dan op het bureau je hele verhaal vertellen of is het beter om dat tegen je advocaat te doen?

Ikzelf ben nooit gearresteerd hoor, maar dit even los van het feit of je nu schuldig of onschuldig bent en ik weet niet eens of de politie je kan verplichten je hele verhaal te vertellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

dat ligt helemaal aan het strafbare feit waardoor je gearresteerd bent.
Zijn het wat 'lichtere' zaken, dan sowieso je verhaal doen. Het verhaal komt toch naar boven, dus waarom niet zelf vertellen. (moet je wel zeker en eerlijk over je verhaal zijn natuurlijk)

Zijn het hele zware zaken, dan ook je verhaal al doen, maar zorg dat alles waterdicht is. Dus wees eerlijk en zeg uitsluitend de dingen waarvan je 100% zeker bent dat ze waar zijn.

De wat wazigere verhalen die je hebt, kun je beter eerst met de advocaat bespreken. Want het is echt beter wanneer de politie gewoon een waar verhaal genoteerd heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

als je onschuldig bent dan kun je beter je hele verhaal vertellen.
als je wel schuldig bent, en je hebt geen last van schuldgevoel ofzo, en je wilt niks opbiechten, dan kun je beter je mond houden, tenzij het bewijs heel hard is,
dan kun je beter toegeven, misschien krijg je dan verkorting in je straf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je moet op het bureau je hele verhaal doen en als je denkt dit gaat niet goed, kun je het beter doen met een advocaat.
Je hoort of leest nog weleens dat mensen onder druk de gekste verklaringen afleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt en mag je bij het verhoor ten aller tijden beroepen op je zwijgrecht danwel verschoningsrecht. Als je uiteindelijk niets te verbergen hebt lijkt het mij het beste dat je datgeen verteld wat je alibi ondersteund. Op het bereau zal bij een inverzekerigstelling altijd een advocaat (ev. pro-deo) worden toegewezen alsmede wordt het reclasseringcontact opgestart. Maar om op je vraag terug te komen lijkt het mij het meest verstandig om in overleg met jouw advocaat een verklaring af te leggen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kleine toevoeging:
De z.g. "Zaanse verhoormethode" bestaat allang niet meer en mag niet worden toegepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf ben nooit gearresteerd geweest maar heb wel 1 keer als getuige opgetreden en 1 keer het slachtoffer geweest van een gewapende roofoverval.

Mijn ervaring is deze.
Natuurlijk zegt iedereen dat het moreel verplicht is om de waarheid te vertellen. Maar na wat navraag bij een goede kennis van mij die bij het CAD werkt ben ik er toch anders over gaan denken.

Het zit namelijk zo dat als je getuigt of slachtoffer bent, de dader (als deze gepakt wordt) het hele dossier krijgt inclusief naam en adres van slachtoffers en getuigen. Omgekeerd is dit niet het geval want de dader krijgt bescherming volgens Nederlands recht.
Nou was ik niet bang tijdens die roofoverval en heb er ook geen nachtmerries aan overgehouden maar ik voel wel een angst dat er wat met mijn gezin gebeurt omdat deze jongens die de roofoverval pleegde (ik was op dat moment bij mijn collega op zijn bedrijf) nu weten dat er nogal wat contant geld omgaat in ons vak. Op het moment dat ze gepakt worden en alle info krijgen hebben ze ook mij adres. Dus als hun advocaat ze vrij krijgt hebben ze weer een adresje om op bezoek te komen

Dus vanuit slachtoffer zou ik al mijn advocaat bellen wat verstandig is om te getuigen/verklaren.
En vanuit dader zou ik het zowieso doen omdat de Nederlandse staat zo een krom rechtssysteem heeft dat je meer kans maakt om vrijuit te gaan door alleen via een advocaat te overleggen dan vanuit je eigen de waarheid te spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik niet de gevolgen kan overzien van de waarheid in combinatie met bewijs waardoor ik de schijn tegen kan hebben, zou ik altijd éérst een advocaat raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,het is ook zo dat je eerst met een advocaat gaat praten voordat je word verhoord.Dit gebeurt altijd in een prive kamer,onder vier ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onthou 1 ding goed: Er heeft nog nooit iemand strafvermindering gekregen door alles gelijk te bekennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hebt het recht om te zwijgen. Wel ben je verlplicht je naam te zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is om te beginnen zo dat aan het zwijgen (ook in de fase voordat je beschikking hebt over een advocaat) wel degelijk betekenis door de rechter wordt gegeven aan het feit dat je gezwegen hebt. Indien er bijvoorbeeld bewijsmiddelen zijn die niet ontkracht worden door een verklaring kan door de rechter de conclusie getrokken worden dat je wel het strafbare feit hebt gepleegd.

Voor een verhoor moet je je altijd heel goed realiseren dat het verklaringen zijn die je doet die later in een eventueel strafproces worden gebruikt. Ook is het makkelijker dan je denkt om onder druk een onbewust foute antwoorden te geven of antwoorden die verkeerd kunnen worden geinterpreteerd. Als je een antwoord niet zeker weet zeg dit dan ook zo en onderteken niets waar je niet achter staat.

Je mag zodra je een verdachte bent het strafdossier opvragen (tenzij geheim). Indien het blijkt dat het om zwaar delict gaat waar je nauw bij betrokken bent of het in je nabije omgeving is kan het zeker verstandig zijn om te zwijgen totdat je met een advocaat goed bent voorbereid op het afgeven van de verklaring, ook al ben je onschuldig. Het hangt dus af van de situatie, het soort delict en je eventuele betrokkenheid.