Is het mogelijk ten opzichte van een methode van sport en spelen een octrooi aan te vragen? Of gaat de reikwijdte van nijverheid niet zo ver?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Van de Blog van Arnoud Engelfriet:

'...ideeën zijn niet beschermbaar.

Een uitgewerkt idee kan beschermd zijn via het auteursrecht, en als het een technisch idee is dan is een octrooi (dat wél moet worden aangevraagd) wellicht een optie.'

Nee dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan dat.
Het z.g.n. intellectueel eigendom.

Hoe beschermt u uw uitvinding? Hoe beschermt u de nieuwe naam die u voor uw product hebt bedacht? Of het boek dat u over uw nieuwe vinding hebt gepubliceerd? De Nederlandse wet biedt u hiervoor verschillende mogelijkheden.

De wetgeving voorziet in juridische bescherming van uitvindingen en innovaties. Dankzij intellectuele eigendomsrechten kunt u uw nieuwe, inventieve product of idee daadwerkelijk tot uw eigendom maken.

Zie product of idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien u een uitgewerkt plan hebt kan daar een patent op aangevraagd worden.

Echter zal het dan moeten gaan om een volledig nieuw spel en vorm van sport, is het een combinatie van bestaande sporten en spelen kan daar geen bescherming op aangevraagd worden daar er een aantal sporten en spelen al reeds beschermd zijn of patent vrij zijn meer reeds lang bestaand.

Is het een zogenaamde syllabus dan rust op het boekwerk auteursrecht echter niet op de handelswijze.