mijn vriendin en ik hebben een lat relatie. zijzelf een uitkering. hoe zit het met erkennen van een kind. en wat zijn de gevolgen/kosten hiervan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Erkenning zorgt enkel voor familierechtelijke betrekkingen tussen u en het kind. U kan een kind vóór de geboorte al erkennen, dit kan bij de burgerlijke stand of middels een notariële akte. Erkenning zorgt ervoor dat u de juridische vader van het kind wordt.

Door erkenning krijgt het kind recht op een wettelijk erfdeel in het geval dat u komt te overlijden. Tevens zorgt erkenning ervoor dat u onderhoudsplichtig wordt ten opzichte van het kind. Door erkenning heeft u echter nog geen gezag over het kind. U mag het kind dus niet vertegenwoordigen, rekeningen beheren etc.

Wat betreft de onderlinge relatie tussen u en uw partner verandert er niets los van uw gezamenlijke verantwoordelijkheid tot het kind.