Wat kan ik verwachten in een mulder zaak voor het kantongerecht?

Mijn vriend heeft in april 2013 een boete gekregen voor het passeren van een rood verkeerslicht. Echter reed de agent in kwestie VOOR ons en heeft dus niet kunnen zien welke kleur het verkeerslicht had op het moment van passeren, deze stond op oranje. Toen hij staande werd gehouden verklaarde de agent dat hij door rood gereden moest zijn omdat de agent zelf al door oranje reed. Een boete op basis van vermoeden en dus niet op basis van redenen van wetenschap. Inmiddels zijn we twee keer in bezwaar gegaan en komt de zaak volgende maand voor bij de kantonrechter. Ik vraag me af of het verstandig is hierbij aanwezig te zijn, dit is namelijk een optie. Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met de griffiekosten. Hoe hoog zijn deze, en kunnen wij vooraf kenbaar maken dat ALS we deze zaak winnen wij willen dat de tegenpartij voor deze kosten opdraait.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Als de agent niet zelf gezien heeft dat het licht rood was, maar op basis van vermoedens heeft geverbaliseerd staat het OM zwak.

Zelf reed ik eens door het rood terwijl aan een politieauto stond te wachten voor het andere licht. De politie kwam achter me aan, hielt me staande en de agent zei dat bij hem het licht groen was, dus bij mij moest het rood zijn geweest. Maar hij gaf me desondanks geen verbaal, zo zei hij, omdat hij niet kon bewijzen dat bij mij het licht rood was.

De boete voor rood is vrij hoog. Ik zou zeker naar de zitting gaan. Voor mijn gevoel heb je een kans, zeker als je aanwezig bent om je verhaal toe te lichten.

De griffiekosten zijn 77 euro. Of je die kunt verhalen op het OM of dat die worden kwijtgescholden als je de zaak wint, weet ik niet.
9 jaar geleden
Je vriend moet zeker zorgen dat hij aanwezig is bij de kantonrechter om zijn verhaal te vertellen, als hij dat niet doet is de zaak bij voorbaat al verloren, want dan wordt er van uit gegaan dat de agent de waarheid heeft verteld. Bovendien toon je door je aanwezigheid dat je de moeite genomen hebt om uiting te geven aan je verontwaardiging en rechtsgevoel. Dat heeft zeker invloed bij een rechter. Jij kunt meegaan als getuige.

Er is echter één minpuntje: bij een oranje licht moet je ook stoppen als dat redelijkerwijs nog kan. Als de agent al vóór je vriend door oranje reed, is er misschien wel tijd geweest om te stoppen. Je moet kunnen uitleggen waarom stoppen niet meer lukte. Verder kun je het er nog op gooien dat het proces verbaal ongeldig is, omdat daar 'rood' in staat.

Voor het kantongerecht hoef je als verweerder geen griffiekosten te betalen, ook niet als je verliest. Jouw vriend verweert zich tegen de bekeuring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat excuus is er wel, er reed nog iemand achter hem, als hij gestopt was, was die andere bij hem ingereden. En ook al is die ander dan fout, hij wilde geen schade en letsel. Trouwens...waarom reed die agent door oranje?