Ik ben bekeurd, rijdend en bellend op een Mac Donalds parkeerplaats , mag dat??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op een parkeerplaats zijn meer overstekende voetgangers te verwachten dan op de snelweg: dus het is ook daar gevaarlijk om er niet met je hoofd bij te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"(...) rijdend en bellend op een Mac Donalds parkeerplaats, mag dat??" ->Nee, dat mag niet. "Ik ben bekeurd, (..) mag dat??" ->Ja, dat mag. Zie antwoord van Ron: iets telt als openbare weg als je er op kunt komen. Dus ook als er bordjes staan met "eigen terrein" of "verboden toegang", omdat je er dan gewoon kúnt komen. De gewone verkeersregels gelden dan. Ook als een terrein is afgesloten met een slagboom maar iedereen die een kaartje uit de automaat trekt daarna alsnog door kan rijden, telt het wat de Wegenverkeerswet betreft als openbare weg. De politie mag daar dus bekeuren.

Antwoorden (3)

Je mag niet rijden en bellen alleen handfree is dat toegestaan. Je hebt dus terecht een bekeuring gekregen de parkeerplaats van de mac is een openbare weg.
ronron1212
10 jaar geleden
Zoals bekend mag er inderdaad tijdens het rijden op de openbare weg geen mobiele telefoon handheld worden vast gehouden. Nu is de vraag vooral of de McDonalds parkeerplaats een openbare weg is. Iets wordt gezien als een openbare weg als weggebruikers zonder verhindering (bijvoorbeld een slagboom) een terrein of plek op kunnen rijden, terwijl dit wel toegestaan is (dus niet je eigen oprit). Nu is de McDonalds parkeerplaats een plek waar jij zonder enige verhindering op kan rijden (en andere weggebruikers) zonder dat dit verboden. Dus ja, je bekeuring is terecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal is de parkeerplaats van McDonalds eigen grond waar vaak een bord staat dat de normale verkeersregels gelden. Dat geeft de politie echter niet het recht om bekeuringen uit te schrijven. Het beste kun je bezwaar maken tegen deze boete.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jurisprudentie zegt anders, azerty... "HvJ 14 december 2000, nr. C-446/98; Porto. In dit verband is van belang hetgeen in de Wegenwet hierover is bepaald. In deze wet is de juridische openbaarheid van wegen geregeld (dit is anders in de Wegenverkeerswet 1994 die betrekking heeft op het feitelijke gebruik van wegen) 1). Onder "voor het openbaar verkeer openstaande terreinen of weggedeelten" kunnen ook parkeergarages en parkeerdekken vallen. Dit is het geval als deze niet door een slagboom of een andere fysieke barrière (al dan niet tijdelijk) van de openbare weg zijn afgesloten 1)."
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/besluiten/2009/11/18/omzetbelasting-en-compensatie-van-omzetbelasting-bij-publiekrechtelijke-lichamen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste kun je niet bellen en rijden!
ronron1212
10 jaar geleden
Kun je dit onderbouwen Azerty?