Wat hield vervangende dienstplicht in?

Je moest werken in het algemeen belang. Maar betekende dit dat de staat bepaalde hoe en waar je werkte? En mocht je, net al bij militaire dient, alleen in de weekenden naar huis?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moest dienst weigeren . Dat motiveren verzoek indienen . Redens zo als ik heb er geen zin of ik hou er niet van. Werden af gewezen en konden je gevangenis straf op leveren . De redenen die wel geldig waren gemotiveerd ? Gewetens bezwaarde tja dan vroeg de commissie wat doet u als er een inbreker komt en die wil uw zeg horloge nou zei je die geef ik af dan zeiden en als die inbreker uw moeder slaat enz dan moest je constant zeggen ik gebruik principieel geen geweld . Andere reden was dat het tegen je godsdienst of uitleg daarvan was nou de bijbel staat vol met geweld's momenten. Maar je vraag wat het werk in kon houden Werken in een instelling maar ook werken in de staats drukkerij of de koninklijke bibliotheek het waren niet allemaal straf banen. De dienst tijd was zeker 4 maanden korter dan de vervangende . Hoeveel precies dat weet ik niet meer . In mijn omgeving in de jaren 60 waren wat dienst weigeraars Soms gewoon dwars liggers of communisten of anders geaarden . Ja er waren ook echt straf banen maar daar weet ik niks van af .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100