wat zijn de straffen voor het in bezit zijn van cannibis op je 16 jaar in belgie?

ik ben een jongen van 16 jaar, ik woon in belgie. Ik ben al 2 keer betrapt met wiet en heb hiervoor al verklaringen moeten afleggen. Nu weet ik alleen niet wat me boven het hoofd hangt, wat voor straf kan ik hiervoor krijgen?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ben een jongen van 16 jaar, ik woon in belgie. Ik ben al 2 keer betrapt met wiet door de politie en heb hiervoor al verklaringen moeten afleggen. Nu weet ik alleen niet wat me boven het hoofd hangt, wat voor straf kan ik hiervoor krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
10 jaar geleden
Bezint éér gij begint, is een toepasselijk gezegde.

Antwoorden (1)

Wanneer een minderjarige betrapt wordt met drugs, maakt de politie een proces-verbaal op en bezorgt dit aan het parket. Ook de ouders worden verwittigd.

MOGELIJKE BESLISSINGEN VAN HET PARKET

Het parket beslist wat er met het dossier gebeurt. Er zijn verschillende mogelijkheden:

waarschuwingsoproeping;
bemiddeling;
seponering;
of een verwijzing naar de jeugdrechter.
EN DE MINDERJARIGE?

De minderjarige is niet verplicht om in te gaan op de voorstellen van het parket en kan er de voorkeur aan geven om zijn zaak door een jeugdrechter te laten beoordelen. Als het parket zelf tot vervolging wil overgaan, moet het dossier voldoende aanwijzingen van schuld bevatten.

DE JEUGDRECHTER

De maatregelen die een jeugdrechter kan opleggen aan minderjarigen die drugs gebruiken of bezitten, zijn erg uiteenlopend. Afhankelijk van de situatie en de omstandigheden kan de jongere onder andere:

een waarschuwing krijgen;
gemeenschapsdienst moeten uitvoeren;
een behandeling moeten volgen;
geplaatst worden in een pleeggezin of gesloten instelling.
fremar