Kunnen schuldeisers aan het privévermogen van aandeelhouders komen?

Stel ik heb vijftig nog niet volgestorte aandelen in een meubelbedrijf, omdat het financieel slecht gaat met dit bedrijf, vragen de schuldeisers het faillissement aan, kunnen ze dan bij mij als aandeelhouder aankloppen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, niet als je alleen aandeelhouder bent. Als je daarnaast bestuurder bent, geldt een ander verhaal.

Quote :
"Maar hoe zit het met de aansprakelijkheid van aandeelhouders die geen (formeel) bestuurder zijn? Voor dergelijke aandeelhouders geldt geen wettelijke aansprakelijkheid. Een aandeelhouder kan wettelijk gezien hoogstens de waarde van zijn aandelen kwijtraken als de vennootschap failleert of wordt geliquideerd.
Dat betekent echter niet dat de aandeelhouder altijd buiten schot blijft. Als hij zich gedraagt als feitelijk bestuurder, zonder als formeel bestuurder of procuratiehouder ingeschreven te staan, kan hij in privé aansprakelijk worden gehouden."

Het hangt er dus een beetje vanaf hoe diep ' je er in zit' .

Toegevoegd na 24 minuten:
Aandelen die wel op jou naam staan maar nog niet 'betaald' zijn, moeten natuurlijk wel alsnog betaald worden.

Meer details daarover in de derde link, want dat wordt best een ingewikkeld verhaal en is van veel factoren afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat hier volgens mij om het opeisbaar zijn van het nog niet volgestorte deel bij niet volgestorte aandelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Effe zoeken.....
"Niet volgestorte aandelen: zijn aandelen waarop de volledige nominale waarde niet is gestort in de kas van het bedrijf. Deze aandelen zijn altijd Aandelen op naam. De verplichting tot volstorting blijft bestaan en dient in het aandeelhoudersregister te worden weergegeven. " ja, dat geld kan wel worden opgeëist ja. En dat is natuurlijk per definitie van je eigen centjes ; iets wat je koopt, moet je ook betalen, ook als het "niks: meer waard is. Zal het er even bij zetten.
ronron1212
9 jaar geleden
dus dit vervalt dan? Nee, niet als je alleen aandeelhouder bent.
Ja dat kan in dit geval.

Volgens boek 2 artikel 193 kan de curator de waarde van het nog niet volgestorte deel opeisen. Simpel gezegd, je hebt de aandelen dan nog niet helemaal betaald en dat zal je dan alsnog moeten doen.