Mag je een Gerber (outdoor) zakmes gewoon bij je dragen?

zonder dat het strafbaar is?
deze lijkt er nog wel op:
http://www.mikx-outdoor.nl/outdoor/messen/pocket/l-s-t-fe

Ongeveer 9cm lang 1,5cm breed er zit een beveiliging op. Als je die wegklikt kun je door met je vinger een pin aan te raken het mes in zijn positie laten schieten. Toch is het (volgens mij) geen stilletto

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (8)

ik denk het wel, zolang je hem niet laat zien. als mensen zich bedreigt gaan voelen mag het niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die knuppel
mag je bij je dragen als je hem omlaag houdt, zodat je niet makkelijk kan slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een honkbalknuppel geldt als wapen als het niet in verband kan worden gebracht met de sport.
http://www.arrestatieteam.nl/forum/viewtopic.php?t=2428&postdays=0&postorder=asc&start=0
Hangt ook er vanaf waar je 'm mee naartoe draagt. Kijk neem je 'm op de zaterdagnacht mee naar de stad, ben je het met zoiezo kwijt.. Maar in het park om een appeltje te schillen brengt minder gevaar met zich mee.. Agenten zijn ook mensen die menselijk denken.. Messen die langer dan je handpalm zijn, zijn in principe verboden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem in een zakje of tasje aan je riem draagt word hij bestempeld als "gereedschap" en mag je hem gewoon bij je dragen.

Zodra je hem in een broek of jaszak oid hebt zitten kan je hem "trekken" en word het gezien als een wapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens de wet mag je dit soort messen gewoon dragen.
hij overschrijd niet de maximum lengte, zitten geen kartels aan of bloedgleuven,
hij is niet dubbel geslepen en door zijn bouw is het niet geschikt als een werpmes.

dus in alle opzichten mag je ermee overstraat lopen mits hij ingeklapt is en alleen uitgeklapt bij gebruik van werkzaamheden.

maar gebruik hem nooit ter bedreiging en/of verdediging.
het is een hulpmiddel om je te helpen als er wat is (bv touwsnijden etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij mag mee, als 'ie in je handpalm past(toch?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste uitklapbare mes heeft een lemmetlengte van minder dan 7 CM en valt daarmee niet onder de steekwapens. Behalve in het vliegtuig (handbagage) mag je hem dus gewoon bij je dragen, zowel in een riemgordel/broekzak als in een (hand)tas.
Dus geen probleem (van maken.)

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is echter onhandig hem mee te nemen naar een disco oid, bewakers nemen hem dan in, je krijgt hem bij vertrek wel terug maar het kan zijn dat hij zoek raakt en daar zijn die kwaliteitsmessen echt te duur voor.
Zelf heb ik de Swiss Armee-versie grootste type, een complete gereedschapskist.
NOOIT in beslag genomen en heb hem nu meer dan 20 jaar.
Ik heb hem over de hele wereld meegenomen (ruimbagage) en ook dat heeft nooit tot enig probleem geleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.hiking-site.nl/materialen_messenentools_messen_wet.php
Stiletto
Een opvouwbaar mes waarvan het lemmet door een druk-, of vergelijkbaar ontgrendelingsmechanisme zijdelings scharnierend uit het heft wordt gebracht.

Volgens mij is dit wel een stiletto.
Als 9cm of langer dus Catogorie 1 wapenwet.

Ook zijn er risico gebieden, daar mag je helemaal niks bij je dragen, zelfs geen schroevendraaier of aardappelschilmesje. Het centrum van Amsterdam is zo'n gebied.

En dan nog iets. Stel er gebeurt iets en je besluit toch dat mes te gebruiken: Snij/steek iemand op de verkeerde plek (bewust of per ongeluk) en je hebt een groot probleem als ie binnen een paar minuten dood bloed.
Daarnaast vinden kleine broertjes/neefjes dit soort speelgoed ook heel interessant..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook de breedte is belangrijk,
7 cm lang is ie sowieso, als ie dan 14 mm of smaller is, dan is het ook cat 1.
Als je dit soort messen in een winkel in Nederland koopt dan zijn ze meestal precies zo gemaakt dat het mag. Dus 8,9cm en 15mm breed, maar daar kan jij niet vanuit gaan, waar ie eigenlijk voor is maakt verder niet uit.
Een Gerber zoals jij omschrijft is legaal. Ook Letherman heeft zulke multitools. Je mag ze bij je dragen maar zoals eerder geschreven: niet in risico gebieden, bij voetbalwedstrijden en in de disco.
In het leger en bij de politie worden dit soort multitools veelvuldig gedragen en gebruikt.

Overige wapens

Het bezit van wapens uit de 4e categorie is in principe niet verboden. Sommige handelingen zijn hiermee niet toegestaan. Het gaat om de volgende wapens:

• messen;
• zwaarden;
• degens;
• wapenstokken;
• luchtdrukwapens;
• harpoenen;
• kruisbogen.

Ook voorwerpen die niet als wapen bedoeld zijn, maar wel zo gebruikt kunnen worden, vallen onder deze categorie. Bijvoorbeeld een honkbalknuppel tijdens een demonstratie of een keukenmes tijdens een gevecht.