is het (volgens de wet) niet toegestaan om (een gedeelte) van je voortuin als moestuin te gebruiken?

Ik heb een klein stukje van mijn voortuin omgespit en wat groenten ingezet. Nu 'waarschuwde' een buurtbewoner mij dat het helemaal niet mag. Is dit zo. Ik weet dat er van die vreemde gevallen in de VS zijn hierover. Dus is dit strafbaar/niet toegestaan in Nederland. Alvast bedankt. MVG.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
13.9K
tinus1969
9 jaar geleden
Vaak stata er in bestemmingsplan, huurcontract, of APV dat de voortuin alleen als siertuin gebruikt mag worden. In hoeverre daarop wordt gecontroleerd vraag ik me af.

Antwoorden (3)

In principe is het in Nederland (nog, want je weet maar nooit....) niet verboden een moestuin in je voortuin te maken. Let wel : in principe ! Er zijn namelijk gemeentes waar het om niet altijd even duidelijke redenen inderdaad niet mag.
Vaak zou dat te maken hebben met het wat minder aantrekkelijk zijn van de planten in een moestuin, en ook het braakliggen, en worden er blijkbaar bepaalde eisen gesteld aan wat je wel en niet in je tuin mag hebben. Het lijkt me niet meer echt een regel van deze tijd, maar informeer er zeker naar bij de gemeente. Want ze zijn er. Zelfs gemeenten waar je helemaal geen groente mag verbouwen, of een maximaal percentage van je tuin. En gemeentes waar je op je vingers getikt kan worden als je onkruid in je tuin hebt.

Dat wil echter niet zeggen dat je helemaal geen groente in je moestuin kunt verbouwen ; er zijn best soorten te bedenken die je als enkele plant of klein groepje een esthetisch plaatsje in je moestuin kunt geven, waar je de hele zomer van kunt oogsten en daarna de plant netjes opruimen zonder dat er een heel gat valt.

Maar eerlijk gezegd, als ik zie hoe mijn moestuintje er op dit moment, aan het eind van de zomer, bijhangt, kan ik me voorstellen dat dat in een sjieke wijk een beetje zou misstaan. Maar of het ook echt verboden is, dat hangt dus af van waar je woont. Ook in Nederland.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wahaha nou ik zou graag zien dat de gemeente eens komt klagen over mijn tuin. Puin met dikke klei.
(Nieuwbouw woning) De gemeente wil graag bij alle tuinen een beukhaag planten. (Dat stond ook in de koopovereenkomst) En dat vind ik goed. Alleen nu wachten ze totdat iedere bewoner zwart zand heeft gestort. En dat vertikken wij. Als de gemeente graag een beukhaag wil, prima, maar dan zorgen zij ook maar dat mijn tuin daar geschikt voor is.
In alle Nederlandse gemeente- en/of woningbouwbrochures staat geschreven dat de tuin het visitekaartje van de buurt is en wordt er gesproken over het onderhouden van de sier- of moestuin.
Huurder zal het gehuurde gebruiken en onderhouden zoals het een goed huurder betaamt. Hieronder wordt onder meer verstaan dat huurder de eventuele tot het gehuurde behorende tuin als sier- of moestuin dient te onderhouden en te gebruiken en deze niet mag gebruiken voor opslag en/of stalling van caravans, auto’s …
Indien tot het gehuurde een voor-, zij- en/of achtertuin behoort, richt huurder de betreffende tuin in als sier- of moestuin; deze bestemming mag niet worden
gewijzigd. Het is huurder uitsluitend met voorgaande schriftelijke toestemming van verhuurder toegestaan om hoog opschietende bomen, heesters of beplantingen te plaatsen.
Waar het om gaat is dat de sier- of moestuin wordt onderhouden. Niet alleen de moestuin kan er in de herfst en winter een beetje verwaarloosd uitzien, dat kan met een siertuin ook het geval zijn. Een moestuin kan er ook in het naseizoen zeer fleurig uitzien, zaai eens wat goudsbloemen of Oost-Indische kers rondom.
https://www.goedboerenindestad.nl/moestuin/eetbare-bloemen/oost-indische-kers/

Wat sommige vreemde verhalen uit Amerika betreft, deze gaan over geheel andere incidentele gevallen.
De beheerder van een onroerend goed bedrijf in Dakota gaf opdracht een moestuintje te verwijderen. De USDA verbood de bewoners om structuren van welke aard dan ook, te veranderen in de aangelegde gebieden. Niet alleen een moestuintje, maar ook een siertuintje was verboden.
http://www.tuinenbalkon.nl/aangeklaagd-wegens-moestuin-in-de-voortuin
Dit verslag van Olaf Verheij is in Nederland een eigen leven gaan lijden. De moestuin schijnt er nog steeds te zijn.
Dit artikel is misleidend:
http://www.eerlijkvoedsel.com/artikelen/27-de-moestuin-wordt-verboden
De zaden waar het omgaat zijn de zaden die in de Land- en Tuinbouw worden gebruikt. Slaat ook niet op het particuliere voortuintje-moestuintje.

Heeft u ook nog ramen aan de voorkant van uw huis? Het ophangen van vitrage is niet verplicht, het kan anders
http://www.visionair.nl/ideeen/mensheid/raamtuinieren/

Dus: een moestuintje mag, ook aan de straatkant van uw huis. Niets leuker dan je eigen boontjes doppen of kweek een pompoen voor uw pensioen. Wees voorzichtig met het zaaien van zucchini (courgette), de opbrengst is zo groot, niet tegenaan te eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op een dergelijke 'waarschuwing' is het beste antwoord de vraag "Waar staat dat?"

Een "moestuin in de voortuinverbod" zou in een gemeentelijke verordening (de APV) moeten staan. In de modelverordening van de VNG komt dat bij mijn weten niet voor en het lijkt me stug dat die in enige gemeente bestaat.

Hooguit zou de gemeente achteraf de moestuin kunnen verbieden, maar dan moet deze gevaar opleveren voor de volksgezondheid, het milieu of de omgeving, en dan moeten eerst minder zware middelen zijn gebruikt.