Als je mensen helpt met informatie over een illegale activiteit ben je dan zelf ook strafbaar?

Denk aan mensen op weg helpen met illegale downloads van muziek en films of een forum uitleggen hoe je bommen maakt, etc.

Ben je dan ook zelf strafbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee. Je bent pas medeplichtig als je de opzet hebt dat er met jouw informatie daadwerkelijk een misdrijf wordt gepleegd.

Puur informatie op het internet zetten over hoe ik een bv alarm omzeil, hoe ik een slot openmaak en iemand gaat met mijn informatie een inbraak plegen zonder dat je het weet, dan ben je absoluut niet strafbaar.

Het artikel 138 wetboek van strafrecht (medeplichtigheid) spreekt over dat het strafbaar is om opzettelijk informatie te verschaffen tbv een misdrijf bv te vergemakkelijken.

De opzet moet je zien als dat je de opzet hebt, dus het doel hebt, dat er met jouw verschafte informatie een misdrijf gepleegd gaat worden.

Ik kan zelfs informatie op het internet zetten hoe je iemand het beste om het leven brengt. No problem.

Stel iemand vraagt op een of ander forum: Ik wil een bomaanslag plegen. Als jij antwoordt door te vertellen en uit de doeken te doen dat jij daar wel een goede manier voor weet en je verstrekt hem die info, wetende dat hij aan de hand van jouw verstrekte info een misdrijf begaat, dan ben je wel strafbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
RECTIFICATIE: Artikel 138 is niet het goede artikel, ik bedoel artikel 48 wetboek van strafrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk, dank je.

Andere antwoorden (3)

Downloaden is niet illegaal, alleen de betaalde films, muziek etc. verspreiden is illegaal. Maar volgens mij is het illegaal en ben je medeplichtig bij bijvoorbeeld een bom ( met schade)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nos.nl/op3/artikel/232333-downloaden-echt-illegaal.html Daar denk de minister toch echt anders over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je je eigen artikel wel gelezen? Het is verboden maar niet strafbaar, maar de minister wil het strafbaar, dat is nog niet zo(en gaat ze nooit lukken ook)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Random0:
de staatssecretaris wil downloaden niet strafbaar maken, maar onrechtmatig. Dat zijn twee verschillende dingen. Strafbaar houdt in dat het strafrecht om de hoek komt kijken, onrechtmatig houdt in dat het privaatrecht om de hoek komt kijken. Een strafbaar feit kan onrechtmatig zijn, maar een onrechtmatige daad hoeft niet altijd strafbaar te zijn.
Nee ja mag gewoon een site oprichten met algemene informatie zoals hoe je bijvoorbeeld het beste in kan breken. Je mag echter niet gaan melden op die site wie er op vakantie is en dat je het daar dan maar eens moest gaan proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je iemand helpt met informatie die tot het plegen van het misdrijf kan leiden, ben je medeplichtig aan dit misdrijf.

Artikel 48 Wetboek van Strafrecht bepaalt namelijk:
"Als medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:

1*.
zij die opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf;
2*.
zij die opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf. "

Je bent dan zelf dus ook strafbaar, mits het om misdrijven gaat. Dit zijn strafbare feiten waar meer dan 1 jaar gevangenisstraf op staat.

Ten aanzien van downloaden: dit is niet illegaal, maar onrechtmatig. Je kan dan via de privaatrechtelijke weg (en niet via het strafrecht) aangepakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap jouw denkwijze, echter je moet redelijkerwijs weten dat iemand met jouw informatie een misdrijf gaat plegen. Ik heb bv info over de beveiliging van een gebouw, iemand komt naar mij toe en ik weet dat hij kwade bedoelingen heeft en ik verschaf hem de info zodat hij de beveiliging kan omzeilen zodat hij kan inbreken, dan ben ik strafbaar aan medeplichtigheid. Puur informatie op het internet zetten over hoe ik een bv alarm omzeil, hoe ik een slot openmaak en iemand gaat met mijn informatie een inbraak plegen zonder dat ik het weet, dan ben ik absoluut niet strafbaar. Het artikel zegt het al, de OPZET moet aanwezig zijn. Zonder opzettelijk het verschaffen, dus de opzet om het te verschaffen is om de misdrijf te laten voltooien, dan pas ben je strafbaar. Ik kan zelf informatie op het internet zetten hoe je iemand het beste om het leven brengt. No problem.