Wordt ik aangehouden op schiphol door schuld bank?

Heb tijdje samengewoond in engeland zon 8 jaar geleden inmiddels. Wij hadden een gezamelijke rekening waarvan ik er pas onlangs acher ben bekomen dat mijn ex die rekening 2000 pond negatief heeft achergelaten 8 jaar geleden!!! maar dit staat dus net zo goed op mijn naam. bank heeft rekening inmiddels gesloten bij navraag en schuld overgedragen aan een of ander incassobureau ofzo, iig iets wat dit voor de bank probeert terug te halen. Nu ga ik binnenkort op vakantie en maak mij enorme zorgen dat ik nu wordt aangehouden op schiphol? Weet iemand of dat dit daar zichtbaar kan zijn?

Toegevoegd na 2 minuten:
Bank heeft wel altijd kopie van mijn paspoort gehad dus hadden mij neem ik aan gewoon kunnen vinden in nederland? Nooit wat van gehoord. kom er onlangs achter via een oude ex huisgenoot waar ik onlangs weer mee in contact ben gekomen na jaren

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga gerust op vakantie , maar niet naar Engeland of NoordIerland of Schotland . Prettige vakantie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Bank zoekt niet naar uw woon- of verblijfplaats in Nederland en een kopie van een paspoort van acht jaar geleden is zeer waarschijnlijk allang door de versnipperaar opgegeten.
De Bank sluit na verloop van tijd de rekening en draagt de zaak over aan een Incassobureau. Of het bureau intensief naar u heeft gezocht ligt aan de hoogte van het bedrag. @ Kapperkort, wel een beetje eens met u maar zolang denise niet zeker weet dat het allemaal opgelost is, zou ik haar toch aanraden zelfs niet verder te gaan dan Friesland of Zeeland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JoanDArc en hoe weet ik dan of alles is opgelost? Hoe kom ik daar achter en maak ik dan juist geen slapende honden wakker? Ben zo bang dat het zoals iemand anders hier antwoord opgelopen is naar een enorme schuld met incassokosten etc van 8 jaar erbij..... en mogen ze dat zomaar 8 jaar laten oplopen zonder iemand op de hoogte te stellen die hier dus niet van op de hoogte was?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees ook op diverse sites dat een kredietschuld verjaart na 5 jaar. Hierna zou slechts nog een morele verplichting tot terugbetaling bestaan maar kunnen ze je er niet meer toe dwingen. Kan echter niet vinden wat hiervoor de regels/wetten in Engeland zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het een gemeenschappelijke rekening is moet je dan gewoon de helft van de schuld betalen als ze je vatten"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een schuld verjaart niet door zelf niet te betalen, maar omdat de schuldeiser niet kan bewijzen dat hij aktie heeft ondernomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@denise, laat je niet overstuur maken door zaken die allemaal eventueel zouden kunnen gebeuren, de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Probeer het advies van JodenHartogh, je hoeft toch niet te vertellen waarom je het wilt weten, je wilt het alleen maar weten.

Het beste antwoord

Ik denk ook dat je gewoon op vakantie kan, en zelfs als in aanraking komt met de politie zal er nog niets aan de hand zijn. De vordering zal overgedragen zijn aan een 'bailiffs', wat wij hier een incassobureau noemen. Uit de openstaande vordering (zeker niet voor een paar duizend pond) zal geen (nationaal) aanhoudingsbevel volgen.
Wel zou ik als de wiedeweerga proberen het probleem op te lossen. Openstaande vorderingen gaan niet vanzelf weg en kunnen je jaren achtervolgend. Als de rente en incassokosten hoog genoeg zijn geworden, dan gaan ze vanzelf achter je aan en vinden ze je hier ook wel. Succes ermee|!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oei.... ik schrik er een beetje van. Hoe hoog zal dat al wel niet zijn dan na 8 jaar??? En hoe hoog kan zoiets dan oplopen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan verschillen, in Nederland kunnen vorderingen zelfs verjaren, mits je niet jaarlijks door de bank op de hoogte bent gesteld dat de vordering nog steeds bestaat. Daarnaast moet de bank kunnen aantonen dat zij actief hebben ingevorderd. Voor Engeland weet ik niet hoe dat precies zit, daar zou je weer een nieuwe vraag voor kunnen stellen.

Andere antwoorden (2)

Hoe ik het ervaren heb kon ik gewoon op vakantie. Dus ik zou zeggen dat het kan. Ik weet wel dat een vriend van mij zijn vakantie niet door ging ivm openstaande boete (verkeerd geparkeerd)
Maar als je met een schuld bij de bank niet op vakantie mocht dan hadden alle mensen met een eigen huis niet op vakantie gemogen (hypotheek is ook schuld bij een bank)
Ik zou zeggen geniet van je vakantie. Ik mocht namelijk ook gewoon dus dan jij ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar zou dan iedereen zomaar ongestraft schulden kunnen maken bij een bank in het buitenland en lekker terug naar eigen land gaan? vind t ook zo vreemd dat ik er nooit maar dan ook nooit wat van gehoord heb in 8 jaar tijd. ze hebben toch een kopie paspoort bij de bank dus vrij makkelijk te achterhalen waar ik me bevind? en de schuld is dus nu niet meer bij de bank. die heeft het inmiddels uit handen gegeven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@dennis027 een hypotheek is een lening bij de bank en daar staat het bezit van het huis tegenover. Pas als de aflossing niet op tijd betaald is, is er sprake van schuld (alleen het bedrag van niet betaalde aflossing + bijkomende kosten).
Ik deel geen minnen uit, ergo, de min is niet van mij.
Ga naar het eerste het beste politiebureau en laat daar je naam door "het systeem" halen, zoals OPS en NSIS. Deze systemen worden ook op Schiphol gehanteerd. Dan weet je meteen of je weg kunt.