Wie is er verantwoordelijk voor de kosten van een gebroken distrubitieriem tijdens een ritje in een geleende auto?

Stel: je leent de auto van je ouders, door achterstallig onderhoud breekt de distributieriem, daardoor loopt de motor in de soep. Wie is er hier verantwoordelijk voor de kosten? Mijn ouders willen niet dat ik betaal. Maar ik voel me toch schuldig omdat ik nu eenmaal in de auto reed toen het gebeurde.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
De eigenaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat lief ; maar wat er per ongeluk gebeurt en zeker als gevolg van achterstallig onderhoud, is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Als je de auto op een paaltje zou hebben gezet, of een belangrijk waarschuwingssignaal op het dashboard had genegeerd ,zou het wat anders zijn.
Maar ze vinden het vast niet erg als je ze een kleinigheidje aanbied voor de geleden schade. De auto een keer goed wassen ofzo ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de distributieriem breekt is het gevolg meestal flinke schade in de motor. Deze schade aan de auto die niet van jou is, is niet jouw schuld. Je hebt er al wel de narigheid van gehad. 'tuurlijk mag je de auto wel eens schoonmaken, omdat je er ook in mag rijden.
Je hebt wel heel sportieve ouders dat zij zelfs niet willen dat jij meebetaalt.
paulus811
9 jaar geleden
Het was jouw ouders ook gebeurd als ze er zelf in hadden gereden. Goeie reactie van volgens mij prima ouders. Wees daar vooral zuinig op!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, ik heb inderdaad prima sportieve ouders. Daarom zou ik ook geen misbruik willen maken van hun goedheid. Daarom ben ik blij met jullie reacties. goed om te weten.
jc54
9 jaar geleden
Als jouw ouders per sé niet willen dat jij meebetaalt, en jij voelt je daar schuldig over, dan kan je hen altijd nog een keertje mee uit eten nemen..........
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik zal mijn ouders zeker met iets leuks een hart onder de riem steken. Nogmaals bedankt voor jullie reacties, want jullie bevestigingen had ik toch even nodig.

Antwoorden (1)

De eigenaar van de auto is verantwoordelijk voor tijdig onderhoud. Als er iets stuk loopt ten gevolge van achterstallig onderhoud, is dat voor rekening van de eigenaar
(ongeacht wie er in rijdt).
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, zo is dat
Cryofiel
9 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk - maar toch vraag ik me af of dit zo is omdat het nu eenmaal normaal goed fatsoen is, of dat het wettelijk of juridisch is vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@cryofiel, een roerende zaak is (gebrekkig) als deze niet voldoet aan de eisen die men eraan mag stellen. De eigenaar van de roerende zaak is dan verantwoordelijk voor het gevaar dat de roerende zaak oplevert voor personen of zaken.
Zo is aansprakelijkheid aan de orde wanneer de eigenaar van een versleten bijl hout aan het hakken is voor zijn haard. Wanneer de bijl losschiet van de steel en bijvoorbeeld een buurman in zijn zij raakt, dan is de eigenaar van de hakbijl aansprakelijk voor het letsel van de buurman.
Dat het wettelijk is, lijkt mij logisch. Men zou dus een product dat niet in orde is door achterstallig onderhoud net zo lang kunnen uitlenen tot het mis gaat.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb ooit eens zo'n vraag gesteld over wie er juridisch verantwoordelijk is. Volgens Theodbn (maar die is weg van GV geloof ik) was de bestuurder verantwoordelijk, niet de eigenaar. http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/juridische-gevolgen-defecte-auto-uitleent.424780
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerVoldemort, het verhaal op die site een ander verhaal en zeker niet geschikt om met enkel ja of neen te beantwoorden zonder dossierkennis. "Achter gesloten deuren" staat altijd bol van extremiteiten.
Er zijn tien handelingen die men dient te verrichten vóór het wegrijden. Het zijn de eerste verplichte handelingen bij het afrijden voor het examen. Controleren van de motor-onderdelen hoort er niet bij.
Ik heb enkele antwoorden van Theodbn gelezen, ik ben niet onder indruk van zijn juridische kennis.