Mijn ex wil zijn spullen na twee jaar komen ophalen, maar ik heb het niet meer wat moet ik doen?

Mijn vriend en ik zijn al meer dan 2 jaar geleden uit elkaar gegaan. In het begin hadden we nog wel een beetje contact maar niet echt intensief. Na een maand of twee kreeg ik helemaal geen contact meer met hem en heeft mijn omgeving tegen mij gezegd dat ik het maar achter me moest laten want ik zag er erg ongelukkig uit. Dit heb ik dus ook gedaan, maar nu na twee jaar neemt hij toch weer contact met me op omdat hij zijn spullen zo graag terug wilt. Deze heb ik alleen weggegooid na ongeveer een jaar, omdat ik niet verwachtte hem ooit nog te zien of te spreken. Nu wil hij er de politie bij betrekken en ik vraag me dus af of hij dat zomaar kan doen. (Ik ben er vrijwel zeker van dat hij geen bonnetjes of dingen heeft waarmee hij kan aantonen dat het ZIJN spullen zijn) Tevens heeft hij ook nog veel van mijn spullen. Dus wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
jammer dan, als het zo belangrijke spullen waren, had hij maar eerder moeten halen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij heeft hij geen poot om op te staan. Zelfs als hij bonnetjes zou hebben. De politie gaat er volgens mij al helemaal niks mee doen (op welke grond?). Hij zal dan gelijk met een advocaat moeten komen, en dat zal volgens mij ook weinig helpen. Als het nou drie weken was was het wat anders. Je had hem eigenlijk ooit een aangetekende brief met een ultimatum moeten sturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hee...deze vraag komt me bekend voor....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch merk ik dat je sommige spulletjes nog heb omdat je schrijft hij heeft geen poot om op te staan om te bewijzen DAT HET van hem is . :) maar zeg jo je hebt in redelijkheid je tijd voorbij laten gaan ik heb nog wel dit en dat van je en ik zou graag dit of dat terug willen . Maakt hij gedonder zeg jo ik had de ruimte nodig en het stonk :) de katten hadden er over geplast :) Hou het redelijk hoe minder gedonder hoe beter je slaapt .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je had inderdaad een aangetekende brief moeten sturen voordat je alles hebt weggedaan.
Zie ook deze vraag erover. http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/achtergebleven-spullen-ex-vriendin.535017

Antwoorden (2)

Wat je kunt doen is zeggen dat die spullen niet bij jou staan.
(En dat hij kennelijk alles heeft meegenomen.)
Hij heeft geen enkel bewijs dat hij die spullen ooit heeft bezeten.
En hij heeft geen bewijs dat ze bij jou zouden zijn.
Hij kan wel meer beweren.
9 jaar geleden
Door zijn spullen (die misschien in de weg stonden, je huis is geen opslagplaats) na twee jaar op te ruimen zijn zaken verloren gegaan die hij terug wil hebben. Helaas, dat kan gebeuren als men spullen achterlaat en niets van zich laat horen. Men kan niet verlangen van een ex-vriendin dat zij ervan uitgaat dat er waarde gehecht werd aan de achtergelaten spullen en dan daarover eerst nog eens contact opneemt met iemand die zelf twee jaar lang niets van zich laat horen.
Het was inderdaad beter geweest om je ex-vriend behoorlijk te verzoeken zijn eigendom op te komen halen. Gebeurt dat niet, dan had je alles weg kunnen doen. Een geaccepteerde termijn is ongeveer zes weken. Aan dit advies heb je echter helemaal niets. Als hadden geweest is, is hebben te laat.
Mocht je vriend het scherp gaan spelen, dan is mijn advies: spreek altijd de waarheid, ik adviseer nooit en te nimmer onwaarheden te vertellen. Je raakt er meestal zelf in verstrikt. Als de waarheid is dat je alles hebt weggedaan, omdat het al twee jaar in de weg stond en je never nooit meer iets van hem gehoord hebt, dan zeg je dat.
Blijft je ex-vriend bij zijn beslissing tot het nemen van actie, dan zou dat moeten middels een civielrechtelijke procedure waarin men vordert de spullen terug te krijgen. Hij moet een advocaat of mediator in de arm nemen, hetgeen voor hem hoge kosten met zich mee kan brengen en in geen enkele verhouding staat met de waarde van de verloren gegane spullen (ik neem aan dat de spullen niet veel materiële waarde hadden). Ik ken trouwens geen enkele advocaat, mediator of rechter die spullen terug kan toveren die er niet meer zijn.
Maar hoe jullie beiden het ook denken op te lossen, een kleine waarschuwing wil ik je nog geven. Houd er rekening mee, dat ook jouw ex-vriend ervan uit mag gaan dat jij ook geen prijs stelt op jouw spullen die na twee jaar nog bij hém staan. De kwestie inzake zijn verdwenen spullen is geen zaak van de politie. Een politiezaak kan het echter wel worden als jij 'zelfstandig' jouw spullen uit zijn woning gaat halen of laat halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
"Ik ken trouwens geen enkele advocaat, mediator of rechter die spullen terug kan toveren die er niet meer zijn." Ik ken er wel een aantal die e.e.a. om kunnen zetten in een geldelijke vergoeding. En dat kant toch pijnlijk uitpakken. Maar dikke plus voor dit antwoord !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus! Zeker niet gaan liegen! Als iemand 2 jaar lang niet zijn achtergelaten spullen komt halen, dan neem je toch aan dat er geen interesse meer voor is? Vandaar dat je ze op een gegeven moment hebt weggedaan zou ik zeggen. Liegen vind ik iets anders dan een draai aan je verhaal geven indien nodig.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, het heeft wel even geduurd voor hij er achter kwam dat hij zijn spullen terug wilde. Zijn probleem is ook dat hij nog zal moeten bewijzen om welke verdwenen zaken het gaat, dat deze bij zijn vriendin zijn achtergebleven én dat ze van hem waren. Wat verder van belang is, is of hij zijn vriendin ooit heeft gemaand de spullen te bewaren totdat hij ze op komt halen. Het is allemaal niet zo eenvoudig als buitenstaanders denken. Men kan iemand niet zo makkelijk civiel aanspreken op onrechtmatige daad.
Een civielrechtelijke aanpak kan kostbaar zijn. In civiele rechtszaken en bestuursrechtelijke zaken betaalt men in principe zelf de proceskosten. Ook als men de zaak wint is er niet altijd automatisch ook een kostenveroordeling.
Bij Geschiloplossing, zoals mediation , is een probleem soms binnen twee uur opgelost. Veel goedkoper maar ook een MC-mediator heeft een uurtarief.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ho-ho... ik zeg alleen dat "weg" niet gelijk is aan "jammer dan". Dit buiten de context van de rest van je antwoord waar ik niet voor niets al een plus voor gegeven heb. :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oze, "weg" is niet gelijk aan "jammer dan" lees ik óók nergens in je reactie. Ik steek de vragenstelster nog een extra hart onder de riem, als reactie op:"... "e.e.a. om kunnen zetten in een geldelijke vergoeding ... Ik gun haar nog een rustige nachtrust.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Kom op zeg ! :-) Ik ben het geheel met je eens, geef je zelfs een DIKKE plus ! Dan komt er een reaktie van 16 zinnen aan mij gericht met van allerlei aanvullingen en verduidelijkingen.
Logiesch dat ik me dan enigszins aangevallen voel en probeer het enige kleine puntje van kritiek te verduidelijken door andere woorden te gebruiken. En nu wordt ik DAAR weer op aan gevallen. We zijn het eens, je hebt een plus gekregen en die is nog steeds dik verdiend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was heel fout van mij, ik word steeds roder. ik had @RazzDown erbij moeten zetten, maar ik was zo gebiologeerd door jouw alias.
Een dikke zoen voor de dikke plus.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Haha... :-D
Dan is dat ook weer opgelost ! Dikke zoen terug ! Groetjes, Ozewiezewozewiezewallakristallix