Hoe lang moet een patient in een hospice zijn huur blijven betalen?

Mijn zwager heeft een huurhuis en is ongeneeslijk ziek. Hij woont nu in een hospice tot zijn dood en hij mag zijn huurhuis, waar hij niet meer in woont, niet opzeggen. Klopt dit?

Toegevoegd na 3 uur:
Hij mag van de woningbouwvereniging de huur niet opzeggen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
8K
ronron1212
9 jaar geleden
Van wie niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jasser, dat klopt, als de huur wordt opgezegd en uw zwager zou om wat voor redenen de hospice levend verlaten zou hij schuldloos dakloos/thuisloos zijn. Er is niet altijd plaats of een mogelijkheid voor opname in een verzorgingstehuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En @JoanDArc, als je na het hospice bij familie gaat wonen of misschien naar het buitenland vertrekt? Dat kan natuurlijk ook, waarom zou je dan op kosten gejaagd worden door deze regel? Er zijn toch talloze regels bij wbv voor voorrang in bijzondere gevallen? Het lijkt door deze regel wel als het zo vaak voorkomt, terwijl het bij mijn weten echt uitzonderingen zijn op de levensverwachtingen of liever de termijn waarop de patiënt zal overlijden...de termijn die de behandelende artsen/specialisten uit ervaring verwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verblijft men in een zorginstelling dan mag de huur pas worden opgezegd als er een indicatie voor langdurig verblijf is afgegeven. Voor de indicatie langdurig verblijf komt men vanzelfsprekend voor een verblijf in een hospice niet in aanmerking. @jodokus, Er zijn weinig tot geen hospice-logés of logees, die vanuit een Hospice bij familie kunnen of willen gaan wonen. Naar het buitenland vertrekken is sowieso onmogelijk. De gasten van een Hospice zijn terminaal, de ziekte is niet meer te keren en zij sterven binnen zeer korte tijd, hooguit binnen een paar weken. Een Hospice is geen woonadres, men verblijft (logeert) er zeer tijdelijk en de logé moet tot op het allerlaatste moment de mogelijkheid hebben naar de eigen vertrouwde woonomgeving terug te keren als hij/zij dat wenst. Door het aanhouden van de woning wordt men niet op kosten gejaagd, de kosten van een verblijf in een Hospice zijn voor de logé vrijwel nihil.
De Hospice waar ikzelf het een en ander over weet is een bijna-thuis-huis-hospice, gerund door louter vrijwilligers en is gedeeltelijk afhankelijk van donaties, legaten en sponsoring. Voor een verblijf in dit Hospice wordt een eigen bijdrage van minimaal € 35,- per dag gevraagd, of het bedrag dat de logé eventueel bij zijn Zorgverzekeraar vergoed krijgt. Een aantal zorgverzekeringen heeft namelijk de eigen bijdrage voor Hospicezorg opgenomen in het pakket.
De verpleegkundige zorg wordt vergoed uit de AWBZ. Hiervoor is een inkomensafhankelijke eigen bijdrage verschuldigd. Mochten de eigen bijdragen niet opgebracht kunnen worden, dan wordt er naar een oplossing gezocht.
Zoals ik onder LGA al zeg: veel bedrijven en sponsors nemen een (groot) gedeelte van de kosten van de huurwoning voor hun rekening.

Het beste antwoord

Niet duidelijk is, waarom en van wie hij niet mag opzeggen. Als hij de huurder is, dan kan hij dat wel, met inachtneming van de opzegperiode. Nu kan het zijn dat de patient geestelijk niet in orde is, misschien handelingonsbekwaam is en daardoor bepaalde rechtshandelingen niet meer kan doen. Daarnaast is het mogelijk dat, als hij opknapt, en dat gebeurt, hij terug naar huis moet kunnen gaan. Is dat huis er niet meer, dan is er een probleem, zowel voor het hospice en voor de patient. Immers, de patient moet terug kunnen vallen op zijn woning. Zonder inzage in de contracten kunnen we er verder weinig over zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je mag altijd de huur opzeggen van een huurhuis.
De verhuurder heeft niets te maken met de persoonlijke redenen van de huurder waarom die opzegt. Er moet wel rekening gehouden worden met de gebruikelijke opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alma, dit antwoord is echt fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verhuurder heeft niets met je persoonlijke leven te maken.
Zolang je de huur maar betaald is het goed.
Het is aan de zieke persoon om te bepalen wat hij wilt.
Zie verder mijn bovenstaande antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is niet de Hospice waarbij ik betrokken ben, maar de regels zijn gelijk. http://www.szr.nl/veel-gestelde-vragen
Wanneer mag ik mijn huur opzeggen?
Zodra er een indicatie voor langdurig verblijf is afgegeven. Mag huur opgezegd worden bij een tijdelijke indicatie, hoewel het al zeker is dat het verblijf langdurig wordt?
Nee, pas als er een indicatie voor langdurig verblijf afgegeven is, mag de huur opgezegd worden.