Mag een bedrijfsleider op je werk,je tas controleren? Of je auto.

Heeft de bedrijfsleider daar ,,opsporingsbevoegdheid voor nodig.?

Toegevoegd na 9 minuten:
En wat als een werknemer daar geen toestemming voor geeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K

Het beste antwoord

dat mag idd
ik ben zelf bedrijfsleider geweest op een bedrijf met veel poolse werknemers en ik mocht /moest ook tassen en auto s controleren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag maar je moet dan vragen: Mag ik in uw jas/auto kijken. Je mag het pas als je er toestemming voor krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wat moest je doen als iemand dit weigerde,dus geen toestemming gaf.
Had je daar instructies voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou als ze het niet wilde dan was er op voorhand iets aan de hand
dan hadden ze iets meegenomen
ik vind ook als je niks te verbergen hebt is het geen probleem
alleen vind ik wel dat dit in de baas zijn tijd moet gebeuren
en dat je niet langer moet blijven om je spullen te laten doorzoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo. Als ik iets in mijn tas heb wat mijn baas niet mag zien. Is er dan altijd iets aan de hand? Stel nu eens dat iemand wat porno plaatjes van zijn vrouw of man in de tas heeft omdat hij of zij dat wel leuk vind?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie neemt er nou pornoplaatjes van zijn partner mee naar het werk
en die zou je ook in een mapje kunnen doen
want ik mocht dus niet in portemonees , agenda s , en eventuele prive papieren kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je iets te verbergen hebt zorg je wel dat t op zo`n plek is dat ze daar niet zoeken.bij ons moeten de tassen e.d. in de kluisjes voordat je begint met werken en mogen er pas weer uit als je naar huis toegaat.dus ik hou mn tas lekker in de auto.hoeven ze er ook niet in te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is ook een goede oplossing
maar er zijn er die het toch nodig vinden iets van de baas mee te nemen
en als je dat doet moet je ook de consequeties dragen

Andere antwoorden (9)

Auto en tas mogen enkel als jij daar toestemming voor geeft. Locker en bureau lade mag altijd. Alles wat eigendom is van jouw baas daar mag hij aankomen, alles wat van jouw is daar moet hij toestemming voor vragen aan jouw.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze mogen jou hele pc doornemen en ze mogen alle telefoon gesprekken afluisteren die jij voert met de telefoon van de baas.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er is een grote gloeilampen fabriek in Nederland die medewerkers hebben die net iets meer mogen. Die hebben opsporingsbevoegdheid dat beperkt is tot het bedrijfsterrein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs op de computer van je baas heb je een redelijke verwachting van privacy en die kan ook niet zomaar voortdurend gemonitord of doorzocht worden.
Dergelijke controles mogen afgesproken worden in je arbeidsovereenkomst of CAO.

Dat zal niet zonder meer onredelijk bezwarend zijn (waardoor het dus inderdaad mag).

Vaak is het met dit soort dingen wel zo dat een werkgever een goede reden moet hebben voor datgene wat hij wil doen.

Zo zou hij het zichzelf lastig kunnen maken als hij zonder concrete verdenking overgaat tot dergelijke controles.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als de werknemer geen toestemming verleent heeft de werkgever in principe een probleem, maar dat kan ook gemakkelijk afgeschoven worden op de werknemer. Ik denk dat er dan al gauw sprake zal zijn van een verstoorde arbeidsrelatie en / of ontslag.

Het staat een werkgever in ieder geval niet vrij dit zomaar te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag hij, daar heeft hij geen opsporingsbevoegdheid bewijs voor te hebben..
mijn dochter heeft een tijd bij de posterijen gewerkt en daar werd elke keer de tassen nagekeken van de werknemers.. ze vond t niet erg, als je niks te verbergen hebt, laat maar doen zei ze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn studententijd werkte ik met een hoop vrienden bij brocades. Ik weet wel, dat er veel geritseld werd. Vooral amphetamine (speed). Dat deed je dan met een elastiekje rond je geslachtsdeel. Je werd namelijk bij het verlaten van het gebouw o.m. gefouilleerd door de portier. Je had geen keuze., want het stond ergens in het standaard arbeidscontract. Tussen je benen durfde de portier niet te komen met zijn hand., maar voor de rest werd alles goed bekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een ranzig verhaal ;-)
Ja ze mogen je controleren. Ik heb zelf in een bedrijf gewerkt en als je dienst erop zat moest je altijd door een sluis heen en daar zat ee rode knop en die moest je indrukken en als de lamp rood werd moest je naar de controle kamer en daar werd je dan echt helemaal gecontroleerd. De lamp ging altijd verschillend soms 3 keer achter elkaar en dan 10 keer niet het was echt heel willekeurig het kon zelf voorkomen als je pach had dat je 1 a 2 weken achter elkaar een contole had maar ook weken niet. Ik weet wel dat dit helemaal niet prettig is maar het was wel nodig in 1 jaar tijd waren er 15 man ontslagen wegens diefstal. Boven de knop stond dat je accoord ging met de controle en dat je geen eigendommen van de werkgever bij je had. De verlkaring had je ook getekend jij het alsluiten van je laatste gesprek tijdens de sollicitatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een bedrijfsleider mag dit alleen als jij daar toestemming voor geeft. Heft hij vermoedens van diefstal, fraude of andere verdenkingen dan moet hij daar een daartoe bevoegde ambtenaar inschakelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag niet, hij kan wel toestemming vragen.
Bij vermoeden van diefstal moet hij de politie waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik dit lees zal het er vanaf hangen welke pas de baas heeft,en hij zal deze ook moeten tonen.wet is wet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag hij dat niet, tenzij jij er zelf (vooraf) mondeling dan wel schriftelijk toestemming voor hebt gegeven.

Als hij je verdenkt van diefstal roept hij de hulp van de politie maar in..die heeft wèl zonder meer het recht je te fouilleren c.q. je kleding en tassen te doorzoeken.

Indien na controle van een agent van politie blijkt dat je ten onrechte beschuldigd en je dus onschuldig bent..kun je eventueel een aanklacht wegens valse beschuldiging tegen je bedrijfsleider indienen.

Groet,

Ton