Hoeveel huur mag je betalen in de WSNP?

Ik betaal 660 euro huur en ben bang mij huis niet te kunnen houden. Is je huurbedrag aan een maximum gebonden als je in WSNP?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Het beste antwoord

Als ik alle mitsen en maren en uitzonderingen weglaat schijnt het het op het volgende neer te iomen:

Voor iemand in de WSNP geldt een 'beslagvrije voet'.

Die beslagvrije voet wordt verhoogd met de uitkomst van de berekening (woonkosten die voor je rekening komen-/- huurtoeslag -/- drempelbedrag). Dat drempelbedrag was in 2012 een kleine euro 200.-/maand.

Ook wordt bij bovenstaande berekening rekening gehouden met het inkomen van een meerderjarige medebewoner (niet zijnde de partner). In bepaalde gevallen telt het inkomen van de partner echter weer wel mee voor de toerekening van de woonkosten.

Om een indruk te krijgen van deze niet eenvoudige materie wil ik verder de tip aan de hand doen om in Google de termen 'wsnp rapport 2012' in te typen. Dan krijg je onder meer een PDF in de zoekresultaten met als titel: Vtlb rapport januari 2012. Lees dit vanaf hoofdstuk 5. Dit is pagina 40 en verder van de PDF. Wel taaie kost.

Toegevoegd na 11 minuten:
In de nieuwe variant van dit rapport staat het vanaf pagina 35.

Ook aan de verhoging van die beslagvrije voet voor woonkosten zit een maximum. Met de woorden van de PDF:
"Om dit maximum vast te stellen dient de zogenaamde abstracte methode te worden gehanteerd, dwz dat met de daadwerkelijke huur geen rekening moet worden gehouden en dat alleen gekeken moet worden naar het bedrag dat iemand die in dezelfde omstandigheden verkeert, maar een minimaal inkomen heeft, op grond van de Wet op de huurtoeslag ten hoogste aan huurtoeslag zou kunnen ontvangen. Het doet er dus niet toe welke huur wordt betaald."
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor de WNSP is van belang dat je levenskosten zo ver mogelijk omlaag brengt en aan de schulden, naar vermogen, zo veel mogelijk afbetaald.

Dit betekent dat je in een huurhuis moet wonen dat voldoet aan de eisen van jou en je gezin en met een zo laag mogelijke huurprijs.

Daarbij komt dat een verhuizing niet meer mag kosten dan de opbrengst van de lagere huur en het verhuizen kan gebeuren tijdens de periode dat je in de WNSP zit, dat betekent op dit moment dat er maar weinig mensen hoeven te verhuizen daar er weinig aanbod is van goedkope huurwoningen.

Dus de kans dat er gezocht moet worden naar een andere huurwoning is aanwezig, de kans dat je daadwerkelijk moet verhuizen is niet groot.