Mag ik echte namen gebruiken in een boek over een stalker?

Ik ben een boek aan het schrijven over een obsessieve stalker die me meer dan 5 jaar lang heeft lastig gevallen op de meest zieke manieren ooit (en dat bleef niet alleen bij stalken, maar ook bij pogingen om mij voorgoed neer te halen om het zo maar te zeggen). Het boek gaat over een kwestie waarbij er al uitspraak is geweest (in mijn voordeel) door de rechter. De stalker had ooit een hele website aan mij gewijdt, dus eigenlijk kent vrijwel iedereen de naam al.

Het boek bevat uitsluitend feiten, berichten afkomstig van de stalker en ervaringen met de stalker, zonder beledigingen etc. en is voornamelijk geschreven om mijn artiesten naam te zuiveren, aangezien de stalker veel zieke dingen over mij verspreid heeft omdat ik geen contact wou met die griezel, waardoor mijn artiestennaam onterecht geschaad is. De stalker woont nu in Florida, maar deze afstand heeft de schade aan mijn naam niet kunnen zuiveren.

Ik hoorde dat wanneer er een rechtzaak plaatsgevonden heeft tegen een crimineel en wanneer de rechter uitspraak gedaan heeft, je wel de naam van de crimineel mag gebruiken in je boek. Dit zag ik ook bij een paar andere boeken. Ik wil graag bevestiging hiervan hebben, dus weet iemand hier misschien of dat mag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Als de situatie of personen zijn te herleiden naar herkenbare personen, dan liever niet, ook niet voor jezelf. Vooraf een publicatieverbod (als de 'ander' in kort geding met succes klaagt over herkenbaarheid) is weliswaar zeldzaam, maar zeker niet uitgesloten.
Wat je wel kunt doen, is in je bronvermelding verwijzen naar de rechtspraak en evt. de website. Die website zou je kunnen veiligstellen door zelf een kopie daarvan te maken, al dan niet voorzien met je commentaar.

Bij een eerdere vraag over eenzelfde kwestie zijn ook antwoorden gegeven waar je misschien wat aan hebt, zie bron.