Wat moet er minimaal staan in een bewijs van bestelling?

Hi,

Ik zit met een bedrijf dat claimt dat ik iets besteld heb, echter is dit niet het geval, als "bewijs van bestelling" leveren ze mijn naam, mijn adres, een datum van aankoop en een IP adres (met dus locatie). Nu heb ik een alibi dat ik niet op die plaats op die tijd kon zijn ivm werk, maar hier kan ik pas in een rechtzaak iets mee...

Iemand enig idee of die hier boven staande informatie genoeg is als een "bewijs van bestelling"?

Zo nee maakt het mij namelijk al weer een stuk makkelijker.

Toegevoegd na 17 uur:
http://information-required.com/order/400828381/03acab

Dat is waar ze mee aankomen, de vraag is dus of ze me hiermee voor het gerecht kunnen slepen en gelijk kunnen krijgen, zo ja heb ik een flink probleem want dan hebben ze op een of andere manier die informatie weten te ontfutselen, zo nee helpt dat dus enorm!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Amadea
8 jaar geleden
Dan moet je nagaan wie op dat moment achter jouw huiscomputer heeft kunnen zitten om die bestelling op jouw naam te doen...
Castle
8 jaar geleden
Als er via internet iets is aangeschaft kan je het ook terug sturen (tenzij er aanpassingen voor je zijn gemaakt zoals een ingekorte broek bijvoorbeeld). In de wet is het: "Wie stelt, bewijst" of in de volksmond "Wie eist, bewijst". Gewoon zeggen dat je geen bestelling hebt gedaan en dat je graag een rechtszaak tegemoet ziet zolang zij niets kunnen bewijzen. Alleen een IP en aankoopdatum zijn onvoldoende.
gvrox
8 jaar geleden
Is het IP adres wel het adres van jouw verbinding thuis, of is het iets totaal anders (andere provider b.v.) ? Is de lokatie van het IP adres (en dat moet je ook met een korreltje zout nemen, het is niet altijd betrouwbaar) in de buurt van je huis ? Met een proxy die ik thuis draai kan ik overal ter wereld browsen alsof ik gewoon thuis zit; dus als het vermelde IP adres inderdaad van jou is, dan helpt het feit dat je ergens anders was niet heel veel.

Antwoorden (2)

Iets wat niet heeft plaats gevonden kan ook niet "bezwezen" worden; zo simpel is het. Een ip adres zegt niets als er niet de gegevens van de provider bijgehaald worden en die geeft een provider niet af zonder gerechtelijk bevel. Adressen zijn redelijk openbaar in combinatie met een naam, en een datum van aankoop.....dat kan iedere datum zijn. Uiteindelijk dient er óf een handtekening te zijn, óf een bewijs van betaling. Zonder dezen houdt bewijs geen stand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedereen kan zomaar een bestelling op jouw naam doen. Dat zij een mooie bon hebben met uw naam, dat zeg niets !
Zelfs het IP-adres zegt niets want iemand anders in huis, of een hacker via Wi-Fi kunnen óók de bestelling geplaatst hebben.

Maar, nog afgezien van dat:

Koopt u een product op afstand? Bijvoorbeeld via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? Dan hebt u bijna altijd recht op een bedenktijd.

Wat is een bedenktijd?

De bedenktijd is een periode waarin u kunt beslissen dat u het product toch niet wilt kopen. U kunt het product dan terugsturen. En de overeenkomst ongedaan maken. U hoeft niet te vertellen waarom u het product niet wilt. Een bedenktijd noemen we ook wel een zichttermijn of een bedenktermijn. Binnen de bedenktijd kunt u aan de verkoper laten weten dat u van de koop af wil.

Bij een koop op afstand is de bedenktijd veertien dagen.

De verkoper moet uw aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten

Hebt u de verkoper laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de verkoper alles wat u al betaald hebt binnen veertien dagen terugbetalen. Hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop.

Hebt u het product nog niet teruggestuurd? Dan mag de verkoper wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen. Of tot u een bewijs stuurt dat u het hebt teruggestuurd.

Moet u lang op uw geld wachten? Gebruik dan de voorbeeldbrief. (zie bron !)

Wanneer koopt u wel op afstand, maar hebt u geen bedenktijd?

Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:
reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding
tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten
producten die u speciaal laat maken. Bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp
producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
Verzegelde cd’s en dvd’s

Voor overige uitzonderingen: zie bron
Ozewiezewozewiezewallakristallix