Wat doen als huisgenoot niet haar spullen niet ophaalt?

Hoi iedereen,

ik woon in Nederland maar ben een duits studente, vandaar dat het mogelijk is dat mijn nederlands niet perfect is.
Dus.. weten jullie hoe het zit als een voormalig huisgenoot sommige spullen nog steeds niet heeft opgehaalt (zij is al sinds januari 2014 verhuisd) en wij (mijn nieuwe huisgenoot en ik) tegen haar al meerdere keren zeiden dat ze haar spullen moet ophalen omdat wij het vervelend vinden? Zij zei al maanden geleden, dat ze die wel wil ophalen maar op een gegeven moment stuurde ze nooit meer berichtjes terug. Kunnen wij haar spullen (grote schilderij, stofzuiger, ..) verkopen? Of mag dat niet, dus is het niet legal? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!! :-) groetjes!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (2)

Geef haar schriftelijk nog eenmaal de gelegenheid om voor een bepaalde datum haar spullen op de halen en maak daarbij duidelijk dat, als zij dat niet doet, jij ervan uitgaat dat ze afstand van haar spullen heeft gedaan ten gunste van jou en dat jij ze dan verkoopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okay! Maakt het uit of ik haar een mailtje stuur of iets via post naar huis stuur?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe maakt dat niet uit maar het beste is, zoals Poet ook aanraadt, om een aangetekende brief te versturen. Dan kan ze nooit ontkennen dat ze jouw bericht ontvangen heeft.
Antoni
9 jaar geleden
Aangetekend met ontvangstbevestiging, dan toch? "Aangetekend" alleen betekent dat de post op een veilig(er)e manier wordt overgebracht. Dat zegt vrijwel niets over de ontvangst van de post door de geadresseerde.
Als je het correct wilt doen dan moet je de ex-huisgenoot de gelegenheid geven om de spullen binnen een redelijke termijn op te halen of te laten halen.

Je kunt daarbij aangeven dat je binnen een bepaalde termijn na uw aangetekende brief een wederbericht wilt ontvangen over de wijze waarop zij de spullen zal weghalen. Als zij niets van zich laat horen, kun je een tweede aangetekende brief sturen waarin je een laatste kans met een korte termijn geeft. Daarna kun je de spullen laten weghalen. Daarbij zal een eventuele verkoopopbrengst wel voor haar zijn (eventueel onder verrekening van een vergoeding voor de opslag die jullie hebben "verzorgd").

Mocht het om kunst/antiek/muziekinstrumenten van enige waarde, of om persoonlijke zaken gaan, dan moet daarmee wel op een verantwoorde wijze omgaan uiteraard.

Maar ik zou gewoon bellen en zeggen:
Als het over 2 weken niet weg is dan gaat het met het oud vuil mee. En dat dan ook zo uitvoeren (behalve persoonlijke zaken).

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zou hierbij even kijken naar de ophaaldata voor grofvuil. Klein spul zou je eventueel nog kunnen opsturen in een doosje.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet, niet slecht bedacht, maar een brief aangetekend versturen kost ongeveer € 8,-- .
Op laten halen door de "oud vuil" dienst is ook niet overal gratis. Twee maal een e-mail sturen (met ontvangstbevestiging), duidelijk een ultimatum (redelijke tijdstermijn) stellen en dan maar naar Markplaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en niks opsturen in een doosje (heeft trouwens ook portokosten). Grote kans dat men later te horen krijgen dat er niets ontvangen is. Maak geen eigen probleem van andermans probleem.
Poet
9 jaar geleden
Je hebt gelijk dat aantekenen is wat overdreven (dat krijg je als je teksten van advocaten koppiepeest). Marktplaats daar zie ik minder in. Ik weet niet hoe die boedel eruit ziet maar ik vrees dat je dan nog best lang met rommel zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet, ik heb nergens gezien dat jij mijn teksten ooit "koppiepeest"
Poet
9 jaar geleden
Ik doelde eigenlijk op mijn gebruik van tekstflarden uit mijn bron ;-)