In welke vorm Is een variatie op een hakenkruis niet meer illegaal?

Veel neonazies dragen variaties op hitlers hakenkruis, maar waar neer is zo'n variatie nog legaal, wij mij lijkt het nogal objectief.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (3)

Het hakenkruis zoals de nazi's dat gebruikten, is verboden. Elke variant is legaal tenzij een rechter bepaalt dat het niet legaal is.
Je ziet dat veel van dit soort clubs voor de zekerheid uitwijken naar andere symbolen zoals varianten op het Keltisch kruis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het swastika symbool is het heiligste Hindoe symbool. Ik kan me niet voorstellen, dat dat verboden zou zijn. Misschien als het refereert aan het nazisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hakenkruis zoals de nazi's dat gebruikten, is niet de gewone swastika van de hindoe's - het nazikruis staat op een punt (een achtste slag gedraaid), de hindoeswastika staat recht.
Het hakenkruis zoals dat door de Nazi's gebruikt is,is geen illegaal symbool.
Je kan niet vervolgd worden wanneer je het hakenkruis als symbool hanteert.
Echter wanneer iemand er aanstoot aan neemt en zich door het voeren van dit symbool beledigd of gekrenkt voelt,kan hij/zij hiervan aangifte doen bij de politie.
Er zou dan evt. een rechtzaak kunnen volgen wegens belediging,maar de kans dat het tot een daadwerkelijke veroordeling zal komen is nihil.
Bovendien wordt het hakenkruis in sommige religies gezien als heilig symbool.
Het is ook een oud Chinees teken wat staat voor de Zon.
Moeilijk om zoiets te verbieden natuurlijk.
Wanneer je het echter wederom als symbool voor politieke doeleinden gaat gebruiken komen er andere aspecten bij kijken zoals het verheerlijken van bijv. de Nazi's en het Nazitijdperk en/of het goedkeuren van wat er destijds gebeurt is,wat wel strafbaar zou kunnen zijn.
Vandaar dat extreemrechtse groeperingen een afgeleide gebruiken van het hakenkruis en op deze manier trachten te voorkomen dat er geen link gelegd wordt naar bijv. de Tweede Wereldoorlog en de vervolging van Joden,Zigeuners,Homosexuelen ed. en zij beschuldigd zouden kunnen worden van Nazisympatieen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'echte' swastika is anders, zie mijn reactie bij het vorige antwoord.