mag een taxateur kopie eigendomsakte opvragen bij de makelaar zonder dat de bewoners ervan weten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja dat mag. Eigendomsactes zijn zogenaamde openbare stukken, en die mag iedereen inzien. Er staat namelijk voor hem relevante informatie in. Niet zozeer de gegevens van de eigenaar maar vooral over de perceelgrootte , erfdienstbaarheden en of het bijvoorbeeld een monument betreft en dat soort zaken. Die moet een taxateur natuurlijk weten als hij de waarde van een pand wil inschatten.
Je vraagt een dergelijk stuk overigens niet op bij de makelaar - al kan die best al een exemplaar hebben liggen of er een voor je regelen - maar bij het kadaster.