i.v.m. mijn handicap schilder ik wat foto's na omdat ik "niets" anders kan. mag ik die dan openbaar verkopen?

i.v.m. mijn handicap schilder ik wat foto's na omdat ik "niets" anders kan. Echter men zegt dat ik dat niet mag verkopen omdat er © copyright op rust. bijvoorbeeld een foto vaneen toeristisch straat in Roemenië uit de weekend bijlage van de wakkere krant van Nederland. Mag ik zo'n schilderij openbaar verkopen? mag ik dat publiceren op FaceBook? ik kan met Google niet echt een antwoord vinden op mijn specifieke vraag.
Wie kan mij hier duidelijkheid in verschaffen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cultuur/overig/tekening-foto-internet-geplukt.276291
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ziet er mooi uit!

Het beste antwoord

De maker van een originele afbeelding (foto, schilderij, tekening, drukwerk) mag zijn werk beschermen met het zgn. 'Copyright' om te voorkomen dat anderen zijn werk gebruiken om er ' financieel beter' van te worden zonder de originele maker daarin te kennen of mee te laten profiteren. Copyright geldt ook op bijv. auteurswerk zoals boeken, muziek of computersoftware.

Het Copyright bevat regels t.a.v. het gebruik van materiaal door derden en de voorwaarden wanneer iets is toegestaan zonder toestemming en wanneer er wel expliciet toestemming van de maker/ eigenaar van het betreffende werk nodig is.

Bijvoorbeeld: iemand wil levensgrote posters maken van de 'Nachtwacht' van Rembrandt van Rijn en deze verkopen via marktplaats... Hij maakt een foto van dat schilderij in het Rijksmuseum en gaat aan de slag... De rechten voor exploitatie van de Nachtwacht liggen echter bij het Rijksmuseum, zij zijn de eigenaar van dat schilderij en hebben de rechten hierop. Dus, dat is ten strengste verboden. Hij zal er nooit toestemming voor krijgen en loopt kans op een forse schadeclaim als hij toch doorgaat...

Nu koop jij een ansichtkaart van de 'Nachtwacht' en schildert dat ding op een wat groter doek na... Dat mag! Als het voor je zelf is! En eventueel mag je dat ook nog wel verkopen mits je er maar geen 'Nachtwacht' handel van gaat maken. Dus op bestelling een leuke kopie! Daar wordt vast en zeker tegen opgetreden als bekend wordt wie daar achter zit.

Voor het (na)tekenen of schilderen van foto's van bestaande omgevingen zoals stadsgezichten, landschappen e.d. geldt het copyright niet. Het schilderij of tekening is nl. een op zich zelf staand werk van een bestaande situatie die ook zonder foto tot stand had kunnen komen.
Zelfs, er ontstaat copyright op het gemaakte werk!
Een ander mag jouw tekening of schilderij niet zonder jouw toestemming gebruiken om er 'financieel' beter van te worden.

Iets anders ligt het met tekeningen of schilderijen gemaakt van foto's van (nog) levende personen. Hier rust het 'portretrecht' op.
De van foto nagetekende of geschilderde persoon mag bezwaar maken tegen publicatie en of verkoop hiervan en met succes vergoedingen opeisen en/ of een publicatieverbod.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Beer 56. Dank voor je uitgebreide antwoord. We kunnen weer verder.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag je. Dat straatje bestaat en als jij op dezelfde tijd van de dag daar ook een foto zou hebben geschoten, had je die als voorbeeld kunnen nemen. Bovendien is het geen exacte kopie van de foto en zal de fotograaf niet eens zijn eigen foto herkennen.
Hij kan hooguit denken (als hij het schilderij ooit zou zien) hé, dat straat heb ik ook ooit gefotografeerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
'dat straatje of die straat'
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar als je een World Pressfoto naschildert zegt de fotograaf ook: "Hé, grappig, dat heb ik ooit gefotografeerd"?
SimonV
10 jaar geleden
Ofwel: waar ligt de grens?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Simon, Ivana, Maria16 en EverybodyGV bedankt voor jullie reacties. ik kan hier verder mee.
Ivana
10 jaar geleden
@Simon. World pressfoto's zijn nooit zomaar straatjes, maar altijd menselijke situaties die iedere keer verschillend zijn. Dat is totaal iets anders. Die foto's zijn maar eenmalig te maken en de winnaar heeft hem dus gefotografeerd op dat ene moment.