Wat is het nut van het stelen van schilderijen?

Denkend aan de grote kunstroof van enkele weken terug? Iedereen zal de schilderijen herkennen.. of je ze nou verkoopt, weggeeft of in je eigen huis hangt. Wat is nou de achterliggende gedachte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Denkende aan de kunstroof van enkele weken terug:
Verkopen van de schilderijen is niet zo makkelijk, iedereen weet dat ze gestolen zijn. Waar het om gaat is losgeld krijgen voor het teruggeven van de schilderijen.

Waarom ze dit uitvoeren?

Experts denken dat het te maken heeft met een onderschepping van een grote lading drugs in de haven van Antwerpen enkele weken eerder. Omdat de drugs niet meer verkocht kan worden om geld in het laatje te krijgen, het is immers onderschept, moet er een andere manier gevonden worden om de drugs te betalen. (deze zijn welliswaar onderschept, maar toch moeten ze betaalt worden) Eén van de manieren hoe de criminelen dit geld op kunnen brengen is door diefstal van spullen van hoge waarde en hier losgeld voor te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gespeculeert wordt dat de rovers via via contact zullen opnemen met de verzekeringsmaatschappij en de gestolen kunst zullen terug geven voor een bepaald bedrag. Voor de verzekering goedkoper dan de roofkosten te moeten betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
die mogelijkheid is er natuurlijk ook maar de koper kan dan alleen maar zelf en alleen van die kunst genieten. Het vindersloon is hoog de je verrader slaapt niet. Dus moet je het ophangen waar niemande het kan zien.
Het nut is om ze aan de verzekeringsmaatschappij voor een losprijs weer terug te verkopen.