Had mijn werkgever mij moeten informeren over mijn vakantiedagen?

Mijn vakantiedagen over 2012 en 2013 heb ik nooit opgenomen, nu ben ik er dus achtergekomen dat ik hier recht op heb en wil ik al mijn vakantiedagen uit uit het verleden opnemen. Echter zijn mijn vakantiedagen uit 2012 en 2013 inmiddels verlopen. Zonder dat ik hiervan wist, had mijn werkgever mij hierover moeten informeren? Ter info: Ik werk in een schoonmaakbedrijf tijdens de vakantie dagen en op zaterdagen met een nul-uren contract via een payrolling-bureau. Bijkomend probleem is, dat ik niet weet om hoeveel geld het gaat, omdat ik enkel nog maar de jaaropgave heb uit de jaren 2012 en 2013. Hierop staat niet vermeld wat mijn reserveringen zijn. Ik schat dat het totale bedrag uitkomt op rond de 800 a 1000 euro. Mijn broertje heeft via dezelfde constructie ook het zelfde probleem. Alvast dank!

Toegevoegd na 1 uur:
De vraag is dus concreet, Heeft mijn werkgever verzuimd om mij goed voor te lichten over mijn recht op vakantie dagen. En kan ik hierdoor als nog mijn verlopen vakantiedagen claimen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Je bent zelf ook verantwoordelijk voor je vakantie dagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.rendement.nl/or/nieuws/id13222-maak-wettelijke-vakantiedagen-op-voor-1-juli.html

Het beste antwoord

De werkgever is verplicht om een deugdelijke administratie bij te houden van de vakantiedagen.
Hij is niet verplicht om achter jou aan te lopen met deze uren. Over het algemeen worden ze op een loonstrookje vermeld. Bij de meeste werkgevers krijg je ook een vakantiekaart waarop de tegoeden vermeld staan.
Je hebt echter een eigen verantwoordelijkheid hierin.

Aangezien de wet is veranderd in de tussentijd is het de vraag of je vakantiedagen nog geldig zijn inderdaad. Dat is van veel dingen afhankelijk. Dit kun je het beste navragen bij een juridisch loket.

Overigens krijg je niet veel geld als je de vakantiedagen laat uitbetalen. Je betaalt er namelijk veel belasting over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een werkgever is verplicht om jou -bij indiensttreding- inzage te geven of te informeren over de voor jou gerelateerde CAO, als hij dat heeft gedaan heb je geen poot om op te staan. In de CAO staan alle dagen beschreven, ook de houdbaarheidsdata van wettelijke dagen en bovenwettelijke dagen (ook ATV dagen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie, Ik heb de CAO nooit gelezen. Echter is deze ook niet door mijn werkgever verstrekt. Had ik deze dus zelf moeten doorlezen op eigen initiatief. En was het dus mijn plicht om mijn rechte te kennen. Of had mijn werkgever mij toch op mijn vakantie dagen moeten attenderen?