Is enkel het bezit van een vals paspoort/id strafbaar?

Ik heb het enkel over bezit. Ik weet dat je "uitgeven voor een ander persoon" niet is toegestaan, maar wat als je het paspoort/id kaart nooit daadwerkelijk zou gebruiken als een agent daarom vraagt, maar enkel bij je draagt? (en je jezelf dus niet écht uitgeeft voor iemand anders) En wat als je het zou gebruiken in een bar?

Verder heb ik het over een vals buitenlands paspoort (bijvoorbeeld VS) of id kaart (bijvoorbeeld van de staat Oregon) die je dan in Nederland bij je zou hebben. Ik weet niet of dat verschil maakt maar ik dacht wellicht wel omdat het in ieder geval niet door de Nederlandse overheid is uitgegeven (en dus missschien neit telt als vervalst identitietsdocument).

Reden van mijn vraag is een discussie over de nieuwe alcohol wet en minderjarigen die toch drank proberen te kopen.

Graag geen onzin antwoorden als "je moet gewoon niet drinken onder je achtiende". Ik ben al jaren geen achtien meer, ik ben enkel benieuwd wat de wet hierover zegt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Reddie
9 jaar geleden
Ik hoop van wel.
Ik zal deze link doorgeven.
Reddie
9 jaar geleden
Je mag ook geen vuurwapen hebben ook al gebruik je hem niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie ik snap je reactie niet. Je hebt veel punten op deze site maar je antwoord is echt waardeloos, niet lullig bedoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je in Nederland zo lang je niet gebruikt geen ernstig last krijgt , maar ben je Nederlander . Maar in Amerika ( USA ) Canada oei dan ben je als Nederlander direct in het cachot ( jail ) je wordt ooit uit gewezen naar Nederland ja dat kan heel lang duren als je pech hebt en je komt heel lang of nooit meer de USA in . Dat eerste weet ik niet zeker maar dat laatste helaas wel . Dus bij een aan houding in de USA ben jd de Sjaak . Draag het in noord Afrika of lLibanon , Irak en contreien ook maar niet bij je het kan je de kop kosten .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Kapperkort, mijn vraag ging alleen over Nederland en verder zal ik uberhaubt geen vervalst id bewijs gebruiken, maar bedankt voor je antwoord. Ik hoop dat je zelf niet teveel problemen hebt gehad met de VS. :(

Het beste antwoord

Artikel 231
Hij die een reisdocument valselijk opmaakt of vervalst, of een zodanig stuk op grond van valse gegevens doet verstrekken dan wel een aan hem of een ander verstrekt reisdocument ter beschikking stelt van een derde, met het oogmerk het door deze te doen gebruiken als ware het aan hem verstrekt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Met dezelfde straf wordt gestraft hij die in het bezit is van een reisdocument waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat het vals of vervalst is, dan wel opzettelijk gebruik maakt van een niet op zijn naam gesteld reisdocument.
ronron1212
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Een duidelijk antwoord, maar ik heb nog een vraag. Geldt dit enkel voor Nederlandse documenten? Zo nee, voor wat voor documenten dan wel? Ik neem aan alle in Nederland geaccepteerde paspoorten en id kaarten (dus ook buitenlandse), of zou een zogenaamd "novelty id" ook vallen onder de wet? Dat is een id kaart die geen kopie is van een bestaand id maar waar bijvoorbeeld wel "id bewijs" opstaat, met foto en adres en al? Oftewel, een soort zelfbedachte en onofficiële kaart. Eigenlijk hetzelfde als met probeert te betalen met een soort monopoliegeld.
Poet
9 jaar geleden
Zoals te lezen is gaat het om "residocumenten". Daarbij is de nationaliteit niet relevant. Als het gaat over vervalsingen dan zal dat gaan om zaken die zeer sterk lijken op de oorspronkelijke documenten. Als je iets maakt dat er minder op lijkt dan is het dus niet erg. Dat er ID-bewijs op staat is niet erg. Dat ligt wel weer anders als je het inderdaad gebruikt om te gaan reizen of je te legitimeren (hopende dat ze er in trappen). Een geldboete van de 5e categorie is overigens een bedrag van max € 81.000 http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-zijn-de-boetes-in-nederland.html
Poet
9 jaar geleden
+ trouwens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
OK, top antwoorden, ik zal deze site vaken gebruiken. :) Bedankt & vraag gesloten.
LeonardN
5 jaar geleden
-Geen antwoord op de vraag ( het is een ja/nee vraag).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het betreffende artikel 231 lid 1 van het wetboek van strafrecht is met ingang van 20 april 2016 gewijzigd en aangevuld.
'een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht of een ander identiteitsbewijs dat afgegeven is door een dienst of organisatie van vitaal of nationaal belang,'
is bijgevoegd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Duidelijk antwoord: Het daadwerkelijk gebruiken is op grond van lid 2 niet relevant. Hij die in het bezit is van zo'n reisdocument, is strafbaar.