Ziet een flitser het verschil tussen auto, auto met aanhanger of vrachtwagen?

Een flister langs de snelweg. Pakt die ook auto's met aanhanger die bijvoorbeeld 100 rijden? Stel je mag daar 120 maar een auto met aanhanger mag altijd max 90 rijden. Net zoals een vrachtwagen.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
11.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zal het niet zo zijn dat ze dit aan de hand van de foto kunnen zien en pas dan een bekeuring sturen als het om een auto met aanhanger gaat die te hard rijdt?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja Maria, maar als het systeem geen foto maakt natuurlijk niet. Als je ergens 120 mag en de flitser herkend een auto met aanhanger niet (ziet dat dus als een gewone auto) en die rijd "netjes" 120 zal het systeem niet flitsen. Ook al rijd hij dus 30km te hard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is ook weer waar.

Het beste antwoord

Ja. Een flitser werkt in de regel met lussen in het wegdek of met een radarsysteem. Beide systemen zien de lengte van de combinatie en flitsen aan de hand hiervan voor een bepaalde, vooraf ingestelde, snelheid. Dit is bijvoorbeeld op een weg waar 100 gereden mag worden 108 voor personenauto's en 87 voor grotere voertuigen.

Aan de hand van het kentekenregister wordt vervolgens nagekeken of het voertuig een lichte aanhanger is waarna de foto's verwijderd worden als blijkt dat het voertuig 97 mocht rijden.

(alle waarden zijn de gemeten snelheden voor de wettelijke correctie van respectievelijk 3% bij <100 en 3 km/u >100)

In de bron zie je een instelkastje voor de Gatso 24, een veelgebruikte flitser. De bovenste getallen betreffen de maximale snelheid voor groter verkeer, de onderste voor normaal verkeer.

Het wil nog wel eens voorkomen dat iemand die bijvoorbeeld erg kort op zijn voorganger rijdt gezien wordt als aanhanger, net zoals verlengde bestelwagens. Na een bezwaarschrift worden deze bekeuringen vervolgens vernietigd.