hoe kun je nagaan of iemand zijn taakstraf uitvoert?

Toegevoegd na 4 minuten:
mijn vader is vorig jaar aangereden door een jongeman die te hard reed. Hij heeft hiervoor een taakstraf gekregen [240 uur] en rijontzegging. Mogen wij ook als nabestaande weten waar en wanneer hij die taak uitvoert? Hij heeft ook alweer gereden in zijn auto .

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat de taakstraf wordt uitgevoerd kun je zeker van zijn. Deze straf wordt opgelegd en wordt uitgevoerd onder toezicht. Doorgaans door bureau HALT. Als de betreffend jongeman zich er niet aan houdt dan zal de werkelijke straf, doorgaans detentie, uitgevoerd worden.

De rijontzegging is ingewikkelder. Als de jongeman in zijn auto stapt en gaat rijden dan kan alleen geconstateerd worden dat hij zich er niet aan houdt als hij wordt aangehouden. Die kans is niet zo groot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een taakstraf voor een meerderjarige gaat niet via Halt. Voor de rest prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De uitvoering gaat via de reclassering. Maar het kan maanden duren voordat de veroordeelde een eerste brief ontvangt van de reclasseringsambtenaar voor een eerste kennismaking en daarna kan het nog een tijd duren voordat er echt begonnen wordt met de uitvoering.
U kunt informatie opvragen over de uitvoer van een straf bij het Slachtofferloket van het parket waar de rechtzaak heeft plaats gevonden (zie bron).

Voor wat betreft de rijontzegging kunt u contact opnemen met de plaatselijke politie of de wijkagent. Zij kunnen deze informatie dan gebruiken om gerichter op hem te gaan investeren. Verwacht geen wonderen maar als iemand in eigen buurt bekend raakt als rijdend zonder rijbewijs zal hij een stuk vaker tegen de lamp lopen.