Is een boom in de tuin van een huurhuis eigendom van de huurder of verhuurder?

Er staat een boom in de tuin van mijn huurwoning welk voor enige overlast zorgt (Staat dicht op huis, verliest bijna al zijn blad in de dakgoot, er zitten vogels in die voortdurend op de kantelramen poepen en ga zo maar door)
Volgens de verhuurder is een boom gewoon deel van de inrichting van de tuin en hoeven zij hier niets aan te doen, maar de boom stond er al toen ik er kwam wonen en is natuurlijk niet 1-2-3 als een struikje uit de grond te trekken.
Klopt mijn stelling dat de verhuurder iets aan de boom moet doen (evt. verwijderen)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
17K

Antwoorden (1)

Een boom in de tuin is altijd eigendom van de verhuurder. Het maakt niet uit wie hem geplant heeft. Je mag daarom ook nooit zomaar een boom planten in een tuin van een huurhuis.
Voor het onderhoud maakt dit wel degelijk verschil.

- Als de verhuurder de boom geplant heeft, is de huurder verantwoordelijk voor het klein onderhoud (snoeien, harken, controleren op ziektes) En de verhuurder is verantwoordelijk voor groot onderhoud (kappen bij overlast bijv.)

- Als de huurder de boom geplant is, is de verhuurder ook eigenaar van de boom, maar is de huurder helemaal verantwoordelijk voor het onderhouden van de boom. Dus in dit geval ook het groot onderhoud.

- Als de vorige huurder de boom heeft geplant, dan staat er als het goed is iets over in het huurcontract. Dan neemt de nieuwe huurder de taken en verantwoordelijkheden van de vorige huurder over. Als er niets over vermeld wordt in het huurcontract dan geld het eerste kopje en is de verhuurder verantwoordelijk voor het groot onderhoud.

Aangezien je aangeeft dat de boom er al stond toen je er kwam wonen, geld voor jou punt een of twee. Kijk daarom je huurcontract even na.
Als je bij punt een uitkomt, blijf jij dus verantwoordelijk voor het kleine onderhoud. Dan is het uiteraard ook de vraag of het echt nodig is om de boom te kappen. Dat kan jij wel vinden, maar is dit objectief gezien ook zo? Ze zijn nl alleen verplicht om er iets aan te doen als er daadwerkelijk overlast is of als de boom ziek is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Volgens mij mag jij de takken die op jouw grond hangen afzagen vosje.
Kijk maar:
https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/overhangende-takken/