Heb je recht op het restitutie bedrag van een product als het is gekocht met een waardebon? Of als volgt: van dienst naar product, terug naar geld.?

Ik heb bij de mediamarkt een product gekocht dat niet aan mijn verwachting voldeed. Ik kon geen directe restitutie krijgen omdat het Product niet over alle retour eisen beschikte (geopend). Het is een uitzonderlijk geval waarbij ik dus een waardebon heb gekregen. Waardebonnen zelf kunnen niet retour maar , dit zou wel het geval moeten zijn bij een product van een waarde bon(indien het aan de normale eisen voldoet), niet waar. Want wat ik uiteindelijk retourneer is een product en niet een dienst (waarde bon).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Dat hangt geheel af van de algemene voorwaarden (AV) van de winkel en dat verschilt dus per winkel. Fysieke koop = koop! Er bestaat alleen een ruilrecht indien de winkelier dat in zijn AV aanbiedt (of daarmee reclame maakt, door bijv. een bordje op te hangen met een tekst van een dergelijke strekking). Daarin kunnen nadere regels gesteld zijn aan het gebruik van waardebonnen! Tenzij de AV iets voorschrijft wat onredelijk bezwarend (zwarte of grijze lijst dingen) is, gelden de AV van de verkoper. Je zult de AV van de mediamarkt erop moeten naslaan en zien of dat eventueel mogelijk is, maar hoogstwaarschijnlijk zal je het moeten doen met een tegoedbon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Ik heb in de AV gekeken maar dit scenario staat er niet in. Dit zijn de enige vastgelegde voorwaarde: Retour, ruilen
11.1 De klant kan bij elke vestiging van Media Markt in Nederland een in een Nederlandse vestiging van Media Markt aangekocht product omruilen onder de hieronder genoemde voorwaarden. 11.2 Retournering van een bij Media Markt gekocht product tegen restitutie van de koopprijs is mogelijk binnen veertien dagen na aankoop. Media Markt is alleen gehouden een verzoek tot restitutie van de koopprijs te honoreren, indien de klant binnen veertien dagen na aankoop terugbetaling van de koopprijs of omruil verlangt, zonder dat er sprake is van een defect, en aan de volgende voorwaarden voldoet:
a. De klant moet gelijktijdig de originele kassabon overleggen.
b. Het product dient aangekocht te zijn in een in Nederland gevestigde vestiging van Media Markt.
c. Het product moet ongeopend, compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.
d. Het product is ongebruikt.
11.3 Uitgesloten van retour en omruiling zijn: a. Prepaid- en softwarepakketten.
b. Licentiegebonden producten.
c. Navigatieapparatuur.
d. Desktopcomputers, notebooks, tablets, smartphones en overige datadragende producten. e. Satelliettunerpakketten en smartcards.
f. Hygiënische producten (bijvoorbeeld scheerapparaten, hoofdtelefoons).
g. Op maat gemaakte producten en/of aanpassingen aan producten in opdracht van de klant. 11.4 Ook uitgesloten van retour en omruiling zijn producten die enige verandering hebben ondergaan - in de breedste zin van het woord door toedoen van de klant of derden. Bij een geschil heeft Media Markt het recht om een onderzoek te laten verrichten door de leverancier van het product zonder voorafgaand aan dat onderzoek te zijn gehouden tot omruiling of terugbetaling van het aankoopbedrag.
11.5 Indien Media Markt uit coulanceoverwegingen producten alsnog retour neemt, afhankelijk in hoeverre het product niet aan de voorwaarden voldoet, kan Media Markt het product retour nemen waarbij een bepaald percentage in mindering wordt gebracht van het aankoopbedrag of tegen uitgifte van een giftcard.
11.6 Giftcards kunnen niet tegen contant geld worden ingewisseld. Maarja de klanten"service" zal waarschijnlijk, met de lullige reactie komen dat het product is verkregen door middel van een waardebon dus is de bon niet geldig waarmee ik het inlever.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan niet beoordelen wat t probleem was met t eerste product, als de niet voldaande verwachting een gebrek/defect of zo was dan sta je sterker. Was t iets ander dan wordt dat gedekt door art. 11.5 en 11.6....