Als je als getrouwde vrouw geen betaalde baan hebt,dan kun je deze toeslag aan vragen.
Deze bedraagt 168,00 euro per maand,als ik het goed heb.
Toeslag niet werkende partner, heet deze vorm van subsidie.
Doen je hebt er recht op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk (; Helaas heb ik er geen recht op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk: zo heet het niet, dat is niet het bedrag, en je hoeft niet getrouwd te zijn. Overigens ook geen vrouw. En dan is het formeel ook nog eens geen subsidie, én geen toeslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je als getrouwde man geen baan hebt......
De 'subsidie' is de heffingskorting die je per maand kan worden uitbetaald door middel van een voorlopige teruggaaf. Vereisten zijn wel dat de man niet teveel verdiend. een proefberekening doe je bij de bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron was verkeerde jaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het me goed herinner, is een vereiste juist dat de man (of meestverdienende partner) wél genoeg verdient. Of beter gezegd: genoeg belasting betaalt. De minstverdienende partner krijgt deze heffingskorting direct uitbetaald in plaats van dat die in mindering wordt gebracht op het inkomen van de meestverdienende partner. Maar alleen voor zover de meestverdienende partner meer belasting schuldig is dan het bedrag van die heffingskorting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een normaal inkomen ja, bij een meer dan bovengemiddeld inkomen wordt het te betalen bedrag weer hoger en kun je aan het einde van het jaar de heffingskorting weer terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo werkt het niet. Iedere belastingbetaler heeft recht op de algemene heffingskorting, hoog of laag inkomen. Dus of je man 30.000 euro per jaar verdient of 200.000 maakt niet uit, dat bedrag wordt voor jou afgetrokken van de belasting die hij betaalt, en aan jou uitbetaald. Dat er daarna nog belasting overblijft die je man moet betalen is een tweede zaak. Dat zou toch al zo zijn. De minstverdienende partner heeft het geld ontvangen en mag dat houden. En de meerverdienende partner betaalt er geen cent belasting méér om.
Het gaat hier om de algemene heffingskorting, die bij iedere belastingplichtige in Nederland van de belasting wordt afgetrokken.

Als twee mensen fiscaal partners zijn, en één van de twee niet of amper geld verdient (en dus ook geen belasting betaalt) dan mag deze heffingskorting toegepast worden op basis van het salaris van de partner die wél werkt.

Anders dan bij het normale overhevelen van aftrekposten naar een partner, wordt de heffingskorting niet in mindering gebracht op de belasting die de meest verdienende parter betaalt, maar in de vorm van een negatieve belastingaanslag uitbetaald aan de minst verdienende partner.

Aangezien het meestal om getrouwde stellen gaat, en de minstverdienende partner meestal de vrouw is, wordt ook wel gesproken van 'aanrechtsubsidie' of 'huisvrouwensubsidie'. De vrouw krijgt immers gratis geld van de belastingdienst omdat ze niet werkt.

Overigens wordt deze regeling sinds 2009 afgebouwd, om deze huisvrouwen te stimuleren wél zelf te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man kreeg ook aanrechtsubsidie, hij was huisman.
Ik moest wel genoeg belasting zelf verschuldigd zijn. In feite betaalt de ene partner het aan de andere partner via de belastingdienst.
Als de aanrechtbelasting wordt afgeschaft, hoeft de partner dan minder belasting te betalen>
Anders is het een verkapte belastingverhoging. In feite niet eens verkapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk betaalt de ene partner het helemaal niet aan de andere partner via de belastingdienst. De heffingskorting is een bedrag dat je in mag houden van de belasting die je betaalt. De huisvrouw of huisman in kwestie betaalt geen belasting, dus is er niets om dat bedrag van af te trekken. Dus is er door lieden die graag een traditionele rolverdeling in het gezin stimuleren, bedacht dat de minst verdienende partner die heffingskorting mocht overhevelen aan de meest verdienende partner. Dus mocht ineens een dubbele heffingskorting worden afgetrokken van de belasting die die man betaalt. (Dat de rolverdeling af en toe andersom was, namen deze gezin-hoeksteen-van-de-samenleving-politici voor lief.) Maar daar kwamen de feministen weer tegen in opstand: het was toch de heffingskorting van de vrouw? Waarom zou de man die ontvangen? Om de zelfstandigheid van de vrouw te vergroten, moet die heffingskorting direct op haar rekening gestort worden! (Dat het ook wel eens een man kan zijn die profiteert, namen ook de feministen voor lief.) En ziedaar een ziek systeem: het inkomen waar deze heffingskorting van af wordt getrokken (namelijk dat van de niet-werkende vrouw) bestaat niet, waardoor het alleen maar een gratis cadeautje is als dank voor het niet-werken. Een cadeautje dat je dan weer alleen ontvangt als je iemand weet te strikken als fiscaal partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy, ik ben impressed. Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
T,sja alles wordt minder.
De fiscus hanteerde een belastijngvrije voet van ca 17000 gulden.Jaren 90. Voor een (echt)paar.
Dat was volgens de politici , discriminatie van de vrouw.
Moeten we vanaf.
Man arbeidskorting.Vrouw haar eigen deel.
Bokken van de schapen scheiden.Wordt het eenvoudiger om de volgende kortingen door te voeren.
Gewoon een ordinaire bezuiniging.

De huisvrouw.
Is de belangrijkste figuur in ons maatschappelijk stelsel.
Het is de BASIS.Zij zorgt voor:
Nieuw leven.Voor politici ,economen ,is dat consument.
Zij heeft slechts nodig:
Tijd om te baren
Tijd om op te voeden.
Dit naast haar omvangrijke taak als huisvrouw.

En respect! Niemand die haar na kan doen.

Iemand die het woord aanrechtsubsidie gebruikt, en daar door de basis van onze samenleving aantast,
is kortzichtig of geintroctineert.

.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk weten werkende vrouwen óók prima kinderen te baren en (schokkend) sámen met hun partner op te voeden. Iemand die denkt dat speciaal de huisvrouw de basis van de samenleving is, is kortzichtig of geïndoctrineerd.