De ambtenaar wil alleen mondeling informetie geven na een huisbezoek (WMO). Kan ik schriftelijke informatie vooraf eisen? Welke wet?

Voor mijn bejaarde moeder heb ik huish. hulp en een rolstoel nodig. Gemeente verwees mondeling naar Marktplaats. Ik wil schriftelijk weten wat rechten en plichten van burgers en deze gemeente zijn i.v.m. WMO 2014, maar zij wil dit alleen in een gesprek aangeven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De WMO-verordening, en aparte richtlijnen voor indicatiestelling, regelingen als bijlage bij de verordening etc., zijn openbare stukken. Meestal al op internet te vinden, en anders kun je natuurlijk een kopie van die stukken opvragen bij de gemeente. Wil de afdeling WMO die je niet - tegen eventueel een redelijke vergoeding voor kopieerkosten - toesturen, ga dan eens langs bij het gemeentearchief.

Als je echter wilt weten wat de rechten van moeder zijn in haar specifieke situatie, zul je een officiële aanvraag moeten doen en de procedure doorlopen. De WMO-medewerkers kunnen je nu eenmaal niet vóór de indicatie is gesteld, vertellen of zij recht heeft op een specifieke voorziening. Het indicatieproces begint tegenwoordig vaak met een huisbezoek en een zgn. 'keukentafelgesprek'.

Als je wilt weten of jouw moeder recht heeft op een rolstoel en wat voor rolstoel, dan zul je gewoon de aanvraag moeten doen en het gesprek afwachten. Als je wilt weten hoe in de WMO-verordening het "verplaatsen in en rondom de woning" is geregeld en wat daar staat over het toekennen van individuele voorzieningen, dan kun je de verordening opzoeken (digitaal of op papier). Het zal alleen niet altijd duidelijk zijn wat een gemeente in de praktijk bedoelt met - bijvoorbeeld - incidenteel of semi-permanent gebruikt en wat precies het verschil is. Voor indicenteel gebruik zal vaak inderdaad worden verwezen naar een voorliggende voorziening zoals uitleen via de thuiszorgwinkel. Wanneer iemand vaker een rolstoel nodig heeft en/of wanneer een leenrolstoel niet voldoet vanwege specifieke eisen aan de rolstoel (iemand kan om medische redenen geen gebruik maken van een standaard (duw)rolstoel of heeft afwijkende maten), dan zal er een individuele voorziening toegekend worden. Daarbij gaat de gemeente uit van de "goedkoopst adequate" voorziening, en komen collectieve voorzieningen eerst in aanmerking. Als iemand bijvoorbeeld een mobiliteitsprobleem heeft dat op te lossen is door het verstrekken van een pas voor de regiotaxi of het gebruiken van een simpel hulpmiddel in het OV, dan wordt er geen hulpmiddel verstrekt. Als deze voorzieningen iemands mobiliteitsprobleem niet oplossen en een rolstoel de goedkoopste manier is om dit probleem wél op te lossen, dan wordt er een rolstoel verstrekt.

Bij meer specifieke eisen aan een hulpmiddel is het aan te raden om een ergotherapeut in te schakelen. Die kan uitzoeken welk hulpmiddel het meest geschikt is, maar ook helpen bij de aanvraag.