Kan een delinquent alleen tbs krijgen of gaat dit altijd samen met een gevangenisstraf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, alleen tbs is ook mogelijk.

Zie voor een situatie dat dit werd opgelicht onderstaand artikel uit de bron, van 17-02-2014.

"Alleen tbs voor moeder die zevenjarig zoontje doodde

De 43-jarige Esther van der S., die vorig jaar haar 7-jarige zoontje Swen doodde, hoeft niet de cel in. De rechtbank in Breda legde de vrouw maandag alleen tbs met voorwaarden op, meldt persbureau Novum. Volgens de rechter was Van der S. op het moment dat zij haar zoontje doodde volledig ontoerekeningsvatbaar en handelde zij uit ‘angst en wanhoop’.

Deskundigen van het Pieter Baan Centrum concludeerden na onderzoek dat de vrouw lijdt aan een paranoïde stoornis waardoor ze het idee kreeg dat een grote groep mensen haar en haar kind iets wilde aandoen. Door deze stoornis doodde de vrouw in april 2013 haar zoontje.

Vrouw probeerde zelfmoord te plegen

De moord vond plaats in een opvanghuis voor slachtoffers van huiselijk geweld in Roosendaal waar Van der S. verbleef. Nadat ze haar kind had gedood, probeerde ze zelfmoord te plegen. Dat mislukte, ze werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.

Vanwege de ernst van het feit, de stoornis van de vrouw en de grote kans op herhaling kreeg ze tbs met voorwaarden opgelegd. Die maatregel kan maximaal negen jaar duren. De vrouw moet lange tijd worden behandeld in een psychiatrische kliniek. Daarna kan onder strikt toezicht en begeleiding worden gewerkt aan terugkeer in de maatschappij.

Tbs met dwangverpleging achtte de rechtbank niet nodig, omdat de vrouw zelf enig ziekte-inzicht heeft, mee wil werken aan behandeling en er geen vluchtgevaar is.

De uitspraak is conform de eis van het Openbaar Ministerie en het advies dat deskundigen hadden gegeven."

Toegevoegd na 27 seconden:
opgelicht = opgelegd
Computoon
9 jaar geleden
Mensen die schuldig worden bevonden en toerekeningsvatbaar zijn krijgen gevangenisstraf. Wie een misdaad pleegt terwijl hij volledig ontoerekeningsvatbaar is, krijgt géén gevangenisstraf. De dader kan wel terbeschikkingstelling (Tbs) krijgen. Wie gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar is, kan een gevangenisstraf krijgen in combinatie met Tbs.

Mensen die volledig ontoerekeningsvatbaar worden verklaard kunnen vanaf 1886 gedwongen worden opgenomen in een psychiatrische inrichting. Tbs kan alleen voor misdrijven waarop een minimumstraf staat van vier jaar. Voorwaarde voor Tbs is dat de rechter ervan overtuigd is dat de verdachte ten tijde van het delict lijdende was aan een gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van de geestvermogens. Als laatste officiële eis moet er een onafhankelijk onderzoek zijn gedaan, dat niet ouder is dan één jaar.

Als er aan de toerekeningsvatbaarheid van een verdachte wordt getwijfeld, wordt de verdachte gedragskundig onderzocht door een psycholoog en een psychiater.
Jaarlijks worden er zo ongeveer 5000 personen in het kader van een strafrechtelijk onderzoek onderzocht. In ongeveer 150 gevallen wordt een TBS geadviseerd. In ongeveer 3000 zaken wordt de rechter geadviseerd naast een strafdeel een behandeling op te leggen, variërend van een jaar

Tbs mag maximaal vier jaar duren, tenzij aan twee voorwaarden is voldaan:
* Het betreft een misdrijf waarbij andere personen in gevaar zijn gekomen.
* Verlenging is noodzakelijk uit veiligheidsoverwegingen (recidivegevaar).

Tbs kan na 4 jaar worden verlengd. Tegen de verlenging kan men in hoger beroep gaan, behalve bij de eerste verlenging. Elke zes jaar moet de rechter bij de tbs-verlengingszitting het oordeel van twee onafhankelijke gedragsdeskundigen inroepen.
fisbel