Retourzending kwijt, wat nu?

1,5 week geleden heb ik een retourzending afgegeven bij het postkantoor. Het track and trace systeem geeft al 1,5 week aan dat het pakket is ontvangen door PostNL, maar verder verandert er niks. Omdat ik graag wilde weten waarom mijn pakket nog niet onderweg was naar de plaats van bestemming heb ik gisteren een mail gestuurd naar PostNL. Als antwoord kreeg ik terug dat alleen de ontvangende webshop een onderzoek kan opstarten naar het pakket en dat ik dus zelf niks kan doen. Ik vind dit erg vreemd, want ik ben degene die mijn geld niet terugkrijgt van de webshop als ze het pakket niet ontvangen. Kan PostNL zomaar weigeren om een onderzoek te starten naar mijn pakket?

Bij het track and trace systeem staat trouwens dat er een handtekening vereist is voor het ontvangen van de zending. Het lijkt mij dus vrij eenvoudig om te bewijzen dat PostNL niet geleverd heeft, want ze hebben geen handtekening. Maakt dit nog iets uit?

Daarnaast zou ik nog graag willen weten wat mijn rechten zijn ten opzichte van de webshop. Ik heb het pakket gratis retour gezonden via een door hun geleverde retourlabel. Ben ik zelf aansprakelijk voor het niet leveren van het pakket of is de webshop aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K

Antwoorden (2)

Als eerste betreft het een retourzending wat nog niet betaald is, hierdoor blijft de webshop eigenaar van het pakket.

Ten tweede ben jij als verzender van het pakket degene die een onderzoek moet laten opstarten.

Als jij kunt aantonen dat jij het pakket retour gezonden hebt ben jij niet meer aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft geen onderzoek te doen, jij hebt het bewijs in handen dat het is teruggestuurd, je track en tracecode en daarmee ga je naar de webwinkel. Je hoeft dus helemaal niet meer moeite te doen. Bel de winkel op, geef ze de code of stuur een kopie op en het is verder hun probleem.