Moet ik tijdens mijn vrije dag thuisblijven als ik ziekgemeld ben?

Ik werk in de zorg en heb me tijdens mijn dienst ziekgemeld en ben naar SEH geweest en naar huis gegaan. Morgen is mijn vrije dag maar heb heel vroeg al een belangrijke afspraak staan, waar ik wel heen wil.
Mag ik dan nog steeds weg of moet ik thuisblijven op mijn vrije dag na mijn ziekmelding?

Toegevoegd na 10 minuten:
Het gaat niet om een vakantiedag of verlofdag maar een dag dat ik vrij geroosterd ben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt ervan af wat de dokter zegt over je ziekte hè, als de dokter zegt thuis blijven, zou je beter thuis blijven, als hij zegt je moet rusten dus blijf maar thuis van werk, dan maakt het waarschijnlijk weinig uit.
Volgens mij gaan ze je niet aanklagen ofzo omdat je ondanks je ziekte toch naar een afspraak gaat die al gepland was voor je wist dat je ziek ging zijn. Het enige waarover ze zouden struikelen is moest je die verlofdag willen verleggen omdat je in ziekteverlof bent denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je je beter voelt, meld je je toch gewoon beter?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad gewoon even beter melden en anders thuisblijven ziek is ziek

Antwoorden (3)

Als je ziek bent ben je ziek en blijf je thuis tenzij je ziekte je verhinderd om te werken maar niet hindert in je overige doen en laten. Moreel gezien kan jij je het beste morgen beter melden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zal hier sprake zijn van kortdurend tijdelijk verzuim vanwege ziekte. De afspraak op de ingeroosterde vrije dag kan gewoon doorgaan. Wel heeft u een informatieplicht naar de werkgever toe als daarom gevraagd wordt. Zorg dus dat je bereikbaar bent op de vrije dag. Neem je mobiele telefoon mee. J werkgever ken vragen hoe lang je ziek denkt te zijn.
fisbel
10 jaar geleden
Nadat je jezelf ziek gemeld hebt geldt in principe je dienstrooster niet meer maar kom je in een loondoorbetalingsregime dat onder de ziektewet valt.

Dit houdt in dat je op bepaalde uren van de dag thuis MOET zijn, om huisbezoek van arboarts of bedrijfsvertegenwoordiger mogelijk te maken, tenzij je omwille van je herstel de huisarts moet bezoeken of voor behandeling die uren niet thuis kunt zijn.
Voor de loondoorbetaling geldt dan de periode van maandag t/m vrijdag.

De werkgever heeft het recht om loon in te houden als blijkt dat je gedurende je ziekteperiode je niet aan de regels hebt gehouden of het herstel vertraagt en hij dat kan bewijzen.

Je kunt je afspraak wel nakomen als dat eenmalig is en eventueel aangeven dat je naar de dokter moest als er onverhoopt toevallig tijdens die tijd een huisbezoek is geweest maar wees er van bewust dat men tegenwoordig zeer wantrouwend is als het om ziek zijn gaat.
Als je verder zelden of nooit ziek bent zal er geen reden zijn om jou scherper te controleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je raad dus aan te frauderen, bij ons op het werk, moeten we doktersbezoek doorgeven, voordat we naar de huisarts gaan, zodat de eventuele controle niet voor niets voor de deur staat. Je weet niet wat de regels op haar/zijn werk hierover zijn. Sowieso niet goed om iemand op verkeerde ideeën te brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou nee Crea, zeker niet. Het is en blijft de eigen verantwoordelijkheid van de werknemer. Daarom wijs ik daar ook op in mijn antwoord. Het verschilt ook per bedrijf hoe er met zieke werknemers word omgegaan. Er zijn bedrijven die een heel rigide regime hanteren en alles willen controleren bij ziekteverzuim maar ook bedrijven die daar veel losser mee omgaan.
Het maakt ook wel uit wat de aard van je ziekteverzuim is, zware of lichte griep, gebroken been of arm, ernstige levensbedreigende ziekte...
De vraagsteller kent zelf zijn/haar werkgever het beste en kent ook de eigen verzuimgeschiedenis. Kortom, de basisregels zijn: 's-morgens van 08.00 tot 10.00 thuis zijn en 's-middags vanaf 15.00 uur tot ca. 19.00 uur. namiddags.
Hiervan mag afgeweken worden voor artsenbezoek voor behandeling, bedrijfsartsenbezoek en/of oproepen voor controle en in acute gevallen.
Het verdient aanbeveling vrijwillig melding te doen van afwezigheid tijdens de huisgebonden uren.